Klanten belonen voor hun bezoek en aankopen

In dit artikel is een aantal mogelijkheden voor het beïnvloeden van gedrag uitgelegd. Hier wordt nu verder ingegaan op de manieren waarop de positieve versterking kan worden ingezet.

Hoe vaak belonen en wanneer?

Er zijn drie mogelijkheden:

  1. Belonen bij elke aankoop, denk aan kortingen voor vaste klanten of spaarpuntenprogramma’s bij tankstations
  2. Belonen bij elke zoveelste aankoop, denk aan een cadeautje bij elke vierde aankoop van een bepaalde waarde
  3. Belonen via een variabel schema, bij een loterij of casino is hier sprake van.

Natuurlijk is een combinatie van deze drie opties ook een mogelijkheid.

Klantenkaart

Een vaste klantenkaart is natuurlijk een goed idee om klanten te binden. Alleen al de kaart is een feestje. Laat klanten deze personaliseren met bijvoorbeeld een foto en geef ze korting op aankopen, organiseer speciale evenementen en beloon klanten met op maat gemaakte aanbiedingen.

Altijd

Met de klantenkaart kunnen klanten worden beloond bij elke aankoop. Dit kan met een korting en ook met een vast aantal punten. Dit is een redelijk standaardopzet van een loyaliteitsprogramma

Vast ritme

Met de klantenkaart kunnen klanten worden beloond na elke drie of vier aankopen. Dit kan met bijvoorbeeld bonuspunten of een extra korting bij elke zoveelste aankoop.

Variabel ritme

Met de klantenkaart kunnen klanten worden beloond bij aankopen waarbij vooraf niet bekend is de hoeveelste aankoop hiervoor wordt of waarbij niet bekend is welke klant gaat worden beloond. Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld het belonen van de duizendste klant. Vantevoren weet niemand wie dit gaat worden, maar stiekem wil iedereen graag deze speciale klant zijn.

Wij helpen

Wilt u meer weten over loyaliteitsprogramma’s,cadeaukaarten, hoe het bij uw organisatie kan worden ingezet of wilt u uw huidige programma nieuw leven inblazen? Neem contact op.

Leave a Reply

%d bloggers like this: