Hoe gaat Facebook (nog meer) geld verdienen?

Facebook

Facebook ging naar de beurs, haalde veel geld op, maakte in een keer veel mensen multimiljonair en vervolgens daalde de koers. Ze piekten op het juiste moment. Hoe gaat Facebook eigenlijk (nog meer) geld verdienen?

Facebook Advertising Average Revenue Per User
Klik op de afbeelding voor vergroting

Elke gebruiker vertegenwoordigde bij de IPO een waarde van ongeveer $100. (100 miljard waardering, 900 miljoen gebruikers). De advertentieinkomsten bedroegen per profiel gemiddeld $4.34 waarbij Europese en US & Canadese gebruikers meer waard zijn dan Aziatische.

Verdienmodel

Om toch geld te verdienen, en aandeelhouders tevreden te houden, gaan er een aantal stappen worden gezet.

  1. Er worden nieuwe markten aangeboord en nieuwe gebruikers binnengehaald
  2. Er worden nieuwe producten en diensten geïntroduceerd
  3. Gratis diensten worden betaalde diensten

1. Nieuwe gebruikers

In landen waar concurrerende sociale netwerken actief zijn wordt de markt actief bewerkt. Op het moment dat er dan een overstap naar Facebook plaatsvindt van een kleine groep actieve gebruikers zal de rest snel volgen. Het netwerkeffect zorgt ervoor dat Facebook dan al snel de meeste gebruikers heeft en daardoor voor de gebruikers de meeste waarde.

Echter de gebruikers zitten grotendeels niet in de rijkere landen van de westerse wereld, waardoor de inkomsten per gebruiker niet hard zullen stijgen.

Verder wordt er nu naar mogelijkheden gezocht om kinderen van onder de 13 ook gebruiker te laten worden. De Amerikaanse wet staat dit nu nog niet toe. Mocht Facebook het lukken om jongere gebruikers te binden dan zijn er mogelijkheden te over om er geld aan te verdienen. Voor kinderen worden namelijk veel kleren, speelgoed en andere producten aangeschaft. De adverteerders staan dan in de rij.

Adverteren

Adverteren, gericht op volwassenen, heeft  minder zin op Facebook dan op bijvoorbeeld Google. Aangezien er bij een zoekopdracht gericht wordt gezocht en bij het Facebooken (is dat al een werkwoord?) er niet gericht naar iets wordt gezocht, er vinden immers sociale interacties plaats.

Google is dan te vergelijken met de winkel waar je naar binnenloopt en vraagt waar de blauwe stropdassen zijn te vinden. Terwijl Facebook tijdens een gesprek met vrienden ineens naast je staat te tetteren dat er blauwe stropdassen in de winkel om de hoek te koop zijn. Kortom, de gebruiker zit niet te wachten op advertenties.

2. Nieuwe producten en diensten.

Mark Zuckerberg heeft aangegeven dat hij het sociale aspect belangrijker vindt dan het business-aspect. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Er worden continu veranderingen doorgevoerd waar gebruikers ook wat aan hebben.

Met een userbase van 900 miljoen heeft Facebook een groot bereik. Een dienst die hier geïntroduceerd kan worden: een betaalsysteem, gekoppeld aan bijvoorbeeld smartphones. Dit zou een regelrechte aanval op onder andere de creditcardmaatschappijen en Paypal zijn.

Een andere inkomstenbron is de enorme database met gebruikersprofielen zal steeds meer beschikbaar worden gesteld aan derden. Niet alleen commerciële bedrijven ook de overheid kan de data gebruiken om beleid te verbeteren.

3. Gratis diensten worden betaalde diensten

Een page aanmaken is makkelijk. Het inrichten van de pagina is een vak apart, hiervoor is kennis van ontwerp, design, foto’s, en sociale interactie nodig en bovenal mensen die de conversatie op gang houden en monitoren. Er zijn veel bedrijven die betaald worden om Facebookpagina’s, Facebookshops en Fanpages te maken en te onderhouden. Deze bedrijven verdienen dus aan het platform van Facebook. Aangezien Facebook voor gebruikers gratis blijft (behalve dan de tijd, gegevens en gedrag die worden prijsgegeven) zal de andere kant van het platform moeten gaan betalen.

De geschiedenis lijkt zich misschien wel te herhalen, IBM introduceerde ooit de PC, de partij die toen rijk werd, was de leverancier van het operating system DOS. Het grote verschil is dat gebruikers toen niet konden kiezen voor een ander OS, en dat Facebookpagegebruikers keuze te over hebben uit webbouwers, conversationmanagers en webcarespecialisten.

Gevaar

En er ligt nog een gevaar op de loer. Facebook is geen mobilefirst netwerk. Mobiel gaat steeds belangrijker worden. De connected consument wil overal bereikbaar zijn en overal toegang hebben tot sociale netwerken en internet. Zodra er een alternatief of substituut beschikbaar is, gaan gebruikers massaal over. Denk bijvoorbeeld aan Friendster, Myspace of Hyves.

Leave a Reply

%d bloggers like this: