[Marketing] Fantastisch concept van het Metropole Orkest: de Tweetphony

Metropole Tweetphony, aankondigingHet Metropole Orkest gebruikt de kracht van social media om het orkest te laten spelen. Via Tweetphony kan elke twitteraar componist worden. Vanaf 22 oktober kan er worden geoefend. De leukste composities die op vrijdag 26 oktober worden getweet, worden binnen een half uur omgezet in een arrangement en vervolgens door het orkest gespeeld.

Het Metropole Orkest dreigt de dupe te worden van de bezuinigingen. Net als andere instellingen in de culturele sector is er minder budget beschikbaar. Dit betekent dat er anders moet worden gedacht. De Metropole Tweetphony, onder het motto ´Laat het Metropole Orkest spelen´ is een interessant concept om wereldwijd veel mensen te bereiken.

Vorig jaar scoorde het Metropole Orkest nog met het huiskamerconcert (zie ook de making-of) en een nummer 1 hit en werd er een overgangssubsidie van 4 jaar afgesproken. Dit betekent dat het Metropole Orkest na vier jaar zelf in staat moet zijn genoeg fondsen te werven. Deze afspraak bleek weer op losse schroeven te komen staan met de val van het kabinet. Nu wordt er gekeken om deze subsidie helemaal te laten verdwijnen. En dit is reden genoeg voor het Orkest om de publiciteit op te zoeken met een origineel concept.

Elke componist ontvangt na zijn uitvoering een twitterbericht met daarin een link van de video-opname van zijn Tweetphony. De Metropole Tweetphony is via tweetphony.nl ook live te volgen.

Het Metropole Orkest laat nu zien dat ze innovatief denken, het publiek bereiken en zelfs het publiek inzetten als componist. Een fantastisch concept. En alleen al aan mijn timeline te zien heeft het een groot bereik.

Mijn compositie voor de Tweetphony van het Metropole Orkest

Mijn compositie voor de Tweetphony van het Metropole Orkest

Bronnen: Havas Worldwide, Het Metropole Orkest, Tweetphony

Leave a Reply

%d bloggers like this: