Het digitale slagveld: Concurrentie tussen Facebook, Google, Microsoft, Amazon en Apple

apple, facebook, google, amazon, skype, microsoft, dropbox, yahoo, twitterOp de colamarkt domineren Coca-Cola en Pepsi. Op de markt voor smartphones zijn Samsung en Apple de grootste. In zoekmachineland is Google de grootste en probeert Bing marktaandeel te veroveren. Yahoo doet nog een klein beetje mee en Altavista, ja waar is Altavista gebleven? Facebook, Google, Microsoft, Amazon en Apple concurreren op verschillende markten met elkaar.

Het digitale slagveld kent diverse vechtende partijen. Op elk deelgebied wordt geconcurreerd. Niet alleen door Facebook, Google, Microsoft, Amazon en Apple. Ook Foursquare, Samsung, Adobe en Groupon zijn op het digitale slagveld aanwezig. Hieronder staat per onderwerp een overzicht van de concurrentie. Het overzicht is waarschijnlijk niet compleet en zal de komende jaren door acquisities, het stoppen van diensten of het verleggen van de focus nog regelmatig veranderen.

Chat en videobellen

Microsoft vervangt MSN-messenger door Skype. Skype was na een succesvolle start opgekocht door eBay, vervolgens weer teruggekocht door de oprichters van Skype en daarna verkocht aan Microsoft. Skype is een concurrent van Apple’s Facetime, Google Talk en omdat Microsoft aandeelhouder is in Facebook wordt de videoservice van Facebook mogelijk gemaakt door Skype. Op Google zijn het de hangouts die videobellen mogelijk maken.

Social network en delen

Facebook en Google strijden op de social markt om de gebruiker. Hyves doet in Nederland nog wel mee, maar alleen voor de Senseo-doelgroep. Google+ probeert een sociaal netwerk op te bouwen. Met Orkut lukte dat in Brazilië, de rest van de wereld ging uiteindelijk over op Facebook. Daar waar Groupon groepsaanbiedingen aan de man brengt, doet Facebook dat met Facebook Deals en Google met Google Offers. En Foursquare concurreert met Facebook Places.

Blogs en nieuwsberichten kunnen worden aanbevolen met een Like, een +1, of gedeeld op Facebook, LinkedIn, Pinterest of Google+ en dan heb ik alle andere deelservices nog niet eens genoemd.

Apple, Facebook, Amazon, Microsoft, GoogleTelefoons, tablets en content

Google en Apple concurreren elkaar de tent uit met telefoons en besturingssystemen. Google stelt het besturingssyteem Android gratis beschikbaar aan fabrikanten van smartphones. Apple heeft op de eigen iPhone het besturingssysteem iOs staan. Google is eigenaar van Motorola en heeft ook de Nexus op de markt. Deze is als smartphone en ook als tablet verkrijgbaar. Apple heeft uiteraard de iPad en dus concurreren de twee giganten op zowel de smartphone als tabletmarkt met elkaar.

Samsung is op de smartphonemarkt de grootste. En dan is ook nog de Kindle van Amazon. Een geduchte concurrent, onder andere omdat er makkelijk boeken mee kunnen worden aangeschaft. Apple zet hier iBooks tegenover, Google doet het met Google Books en Microsoft investeert in Nook. Met Barnes & Noble proberen ze hiermee toegang te krijgen tot de e-boekenmarkt. En dan heeft Microsoft ook net de Surface op de markt gebracht. In combinatie met Windows 8 is dat een interessante uitdager voor andere tablets.

Daarmee zijn we er nog niet, want smartphones en tablets zijn pas waardevol als er apps op staan en er content mee kan worden geconsumeerd. Google Play, iTunes, Amazon App Store en de marketplace voor Windows Phone bieden apps. Door een uitgebreid aanbod te hebben wordt het bijbehorende device interessanter. Wat heb je immers aan een smartphone zonder apps?

Zoeken en de cloud

Op zoekgebied is Google groot, Bing van Microsoft veel kleiner en Yahoo is voornamelijk een mailprovider geworden. Microsoft biedt met Hotmail, Live en Outlook een e-mailbox aan, Gmail is van Google, op Facebook heb je ook ineens een e-mailadres waarmee je vanuit je berichten een mail kan sturen naar een willekeurig e-mailadres.

In de cloud wordt er hard gestreden om de gunst van de consumenten en bedrijven. Google biedt voor verschillende functionaliteiten een cloud, oa Drive en Picasa. Microsoft heeft Azure, AWS van Amazon is op de achtergrond vaak in gebruik en Apple heeft na mobile.me nu iCloud.

Video

Op videogebied zijn YouTube en iTunes grote concurrenten. Het aanbod is leidend hierin en terwijl iTunes voornamelijk series en films verkoopt, transformeert YouTube langzaam in een concurrent voor televisie door events live te streamen en ervoor te zorgen dat TV’s geschikt zijn om YouTube-video’s af te spelen. Bewerken van video’s kan in YouTube, Mozilla lanceerde onlangs Popcorn Maker. Deze concurreren onder andere met Windows Movie Maker en Adobe Premiere.
Adobe Flash, Microsoft Silverlight en Apple Quicktime kunnen multimedia content weergeven. Apple, of eigenlijk Steve Jobs, wilde geen Flash op de iPhone. HTML5 zou Flash gaan vervangen, maar ook daar lijkt nog geen sprake van.

Chrome, Internet Explorer, Safari, Mozilla FirefoxBrowser

De browseroorlog duurt voort. Netscape werd ooit weggevaagd door Internet Explorer van Microsoft, Firefox pakte later een groot marktaandeel. Met de komst van de iPhone, iPod en iPad en het grotere aandeel van Macs heeft Safari inmiddels een deel van de markt in handen. Google heeft Chrome ontwikkeld en deze browser doet het goed. De extensies voor voornamelijk Chrome en Firefox zorgen voor het kunnen personaliseren van de internetervaring.

Zakelijk

De zakelijke toepassingen komen vooral tot uiting in MS Office, alternatieven zijn al lang beschikbaar. iWork van Apple en Google Drive (voorheen Google Docs) bieden nu tegenslag. Zolang de documenten door andere programma’s worden erkend is het vooral de voorkeur van de gebruiker die zorgt dat een bepaalde computer of laptop wordt aangeschaft.

Advertenties

En dan zijn er nog de advertentienetwerken. Apple heeft iAd, Facebook heeft Facebook Advertising, Microsoft biedt Microsoft Advertising en Google heeft Google Ads.

En waar verdienen ze dan aan?

Door op verschillende markten te concurreren wordt gebruikers een totaalpakket aan tools geboden. Wie er de grote winnaar wordt, verschilt per markt. Soms is iets gratis, dit heeft dan als doel meer gebruikers te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Gmail of Hotmail. Het gebruik is gratis, er worden wel advertenties vertoond. Facebook is natuurlijk ook een goed voorbeeld. Van iedere gebruiker is bekend wat de interesses zijn en zelfs als dat niet bekend is kunnen ze met hun gepatenteerde technologie op basis van de interesses van je vrienden aangeven waarin je waarschijnlijk bent geïnteresseerd.

Het doel van alle bedrijven is goede producten en diensten leveren om een zo groot mogelijke gebruikersgroep op te bouwen en behouden, zodat er vervolgens kan worden verdiend aan:

  1. Deze producten en diensten,
  2. Het fungeren als tussenpersoon, bijvoorbeeld bij de verkoop van content zoals kranten en magazines
  3. Het verlenen van toegang tot die groep gebruikers aan bijvoorbeeld app-ontwikkelaars
  4. Het verkopen van advertenties
  5. Het verkopen van klantinzichten en trendanalyses

De winnaar

Geen idee. Het zou een van genoemde bedrijven kunnen zijn. Het kan ook de adverteerde of de consument zijn.  elk bedrijf opereert op zijn eigen manier. Per product of dienst verschilt het succes. Op alle organisaties is ook wat aan te merken. Bovenstaand overzicht is niet volledig. De bedrijven concurreren op veel gebieden met elkaar en werken ook regelmatig samen. Het is wel duidelijk dat een aantal grote giganten de markt beheersen.

Leave a Reply

%d bloggers like this: