TVOH, de reis of de bestemming?

The Voice Of Holland TVOH Logo The Voice of Holland (TVOH). De succesformule van Nederlandse bodem. Niemand ontkomt eraan. Het programma zelf duurt me te lang, toch krijg ik telkens wel iets mee. Veel tweets over een optreden doen me dan besluiten toch even de TV aan te zwengelen. Meestal kijk ik niet, want er is teveel reclame, te weinig muziek, te veel gepraat van coaches die op telkens weer nieuwe gronden achteraf hun gegeven cijfer rationaliseren. Uiteindelijk wordt er een winnaar afgeleverd. Maar gaat het wel daarom, gaat het om de reis of de bestemming?

Wat kunnen de coaches inhoudsloos redeneren. Zo wordt de ene keer gezegd dat het optreden misschien wel fantastisch is, maar dat het toch om de stem gaat. Terwijl bij het volgende optreden wordt aangegeven na een optreden waarin vals werd gezonden dat de repetitie zo goed ging en dat we wel weten wat voor potentie die stem heeft. Niet objectief achteraf rationaliseren hoort erbij, en dat mag. Het hoeft niet eerlijk, het gaat niet om democratie. Het is een spel.

Wiskundig klopt het niet

Het valt op dat de coaches cijfers geven en dat daar een percentage bij wordt opgeteld. De cijfers bepalen de eerste score door ze simpelweg bij elkaar op te tellen. Het is niet zoals bij kunstschaatsen, wat tegenwoordig dan weer ijsdansen heet, dat het laagste en hoogste cijfer wegvalt. Nee, bij TVOH worden de cijfers bij elkaar opgeteld. Een score van maximaal 40 punten is dan mogelijk. Vervolgens wordt er een wiskundige truc uitgehaald. De kijkers mogen stemmen en de percentages worden bij de puntenscore van jury opgeteld. Ja echt, percentages en getallen optellen kan in TVOH. Goed, ik snap het principe. Alleen wiskundig begrijp ik er niets van.

De jury beoordeelt

Johannes RypmaDe jury bestaat uit vijf juryleden verdeeld over vier teams. Elk jurylid is ook nog eens coach. Er is slechts een vrouw lid van de jury. Over een glazen plafond gesproken. De coach mag zelfs meestemmen over zijn/haar eigen pupil. De coaches haten dat deelnemers niet goed kunnen zingen. Dan geven ze een vijf of nog lager. De Friese Johannes die met zijn grote glimlach de hele zaal meekrijgt en die vooral veel kleur geeft aan het team krijgt steevast lage cijfers.

Wie betaalt, bepaalt

Het Nederlandse publiek houdt daar niet van. Het optreden was goed, hij lacht leuk en biedt goed tegenwicht aan al die fantastische zangeressen. Er wordt massaal gebeld en ge-sms’t voor hem en hij is dan ook steeds door naar de volgende ronde. De lage cijfers van de coaches werken blijkbaar als een rode lap op een stier. Johannes staat nu zelfs in de finale. Terecht uiteraard, want als er geld wordt verdiend aan stemmende kijkers, dan bepaalt de kijker ook wie er door is. Het gaat niet om kwaliteit van de stem van de deelnemer, het gaat om de populariteit.

Productplacement en sponsoring

Elke coach heeft nu nog een talent in de running. Twee mannen en twee vrouwen gaan tijdens de finale het podium op. En niet alleen de artiesten staan er, ook de sponsoren komen ruim in beeld. De Luxemburgse uitzendlicentie zorgt ervoor dat de Nederlandse mediawet niet in acht hoeft te worden genomen. Vodafone, Svarovski en Coca Cola vullen het beeld met continue productplaatsingen. De deelnemers drinken uit kleine glazen flesjes hun Coca Cola, hierbij zorgvuldig het etiket in beeld houdend. De glitters van Svarovski sieren de artiesten en tijdens de filmpjes van de voorbereiding zie je uiteraard dat de juiste ringen, hangers, kettingen en oorbellen worden uitgezocht. En dan is er nog Vodafone, er wordt continu gebeld. Uiteraard met toestellen met het logo van Vodafone.

Succes voor TVOH

Sandra van NieuwlandTVOH is een fantastisch show. De kijkcijfers spreken voor zich en ook de export van de show naar alle delen van de wereld geeft aan dat het een succesproduct is. En dan is er nog het succes van individuele deelnemers. Sandra van Nieuwland die record na record breekt, alsof ze al jaren aan de top staat. Waar is zij al die tijd geweest, waarom hebben we haar nooit eerder gezien? Dat gaat ze vanaf nu goedmaken. Natuurlijk krijgt ze een platencontract en ze gaat overal optreden. In ieder geval in het eerste jaar na deze editie van TVOH.

De reis

Het gaat bij de TVOH ook niet om wie er wint. Natuurlijk is een platencontract prettig, alhoewel dat waarschijnlijk uit voornamelijk verplichtingen bestaat en weinig inkomsten oplevert. Een boekingskantoor dat van alles voor je regelt is waarschijnlijk ook een lichtpuntje. Het gaat bij de TVOH om de reis, om de shows, het publiek moet erover praten. Dat een Fries die minder goed zingt dan anderen toch telkens doorgaat levert debat op. Er wordt over gepraat. Mensen hebben een mening over of dit wel of niet zou moeten kunnen. Prima.
John de Mol (en alle anderen die de credits zouden moeten krijgen) heeft een fantastisch show bedacht.

Leave a Reply

%d bloggers like this: