Mooie vrouwen, echte vrouwen. Dove

Dove campagne, Real Beauty, PhotoshopIn het kader van Internationale Vrouwendag een blog over mooie vrouwen. Echte vrouwen. De supermarkten, drogisten en mooimaakbedrijven puilen uit van de middeltjes, zalfjes, pilletjes, make-up, nagellakken, mascara, oogschaduw en instrumenten om al die spullen aan te brengen. De meeste zalfjes kunnen nog gewoon handmatig worden gesmeerd. Borsteltjes, kwastjes en knippertjes zijn nodig om de finishing touch aan te brengen.

Make-up

Make-up wordt gebruikt om er mooier uit te zien. Eigenlijk is het hiermee de offline variant van Photoshop. Of andersom Photoshop is de online variant van make-up. Photoshop gaat nog wat verder, want hiermee kan een werkelijkheid worden gecreëerd die helemaal niet kan.

Dove

De Dove-campagne Real Beauty bestaat al tien jaar. De campagne gaat uit van onvolmaakte en oude(re) lichamen die net zo mooi zijn of zelfs mooier dan de gephotoshopte modellen die we overal op posters en in reclames zien. Deze campagne wordt voorgezet met een Photoshop-actie met als doel onrealistische afbeeldingen van modellen te ont-airbrushen.

De Photoshop-actie zorgde ervoor dat afbeeldingen met een klik konden worden aangepast. De campagne was gericht op art directors, grafisch ontwerpers en fotoretoucheerders die dergelijke advertenties maken.

Photoshoppen

De actie werd geplaatst op Reddit (link naar een link, want originele post is verwijderd). De boodschap was dat er aan een huid een gloeieffect kon worden toegevoegd. Wat er eigenlijk gebeurde was dat de gephotoshopte foto werd geonphotoshopt. (sorry, van Adobe mag photoshoppen niet als werkwoord worden gebruikt).

Beeld van de Real Beauty-campagne

“Don’t manipulate our perceptions of real beauty.”

Opvallend

Dove is van Unilever en heeft een tien jaar lopende campagne waarin Real Beauty centraal staat. Axe is ook van Unilever. Deze campagne van Dove trekt in ieder geval de aandacht.

Leave a Reply

%d bloggers like this: