Prijzencircus en Marlboro

Het Prijzencircus van V&D wordt bij binnenkomst van het warenhuis nog eens onder de aandacht gebracht. Over de antidiefstalpoortjes zijn borden bevestigd waarop het Prijzencircus wordt aangekondigd. Bovenaan is het rood, onderaan wit. Het witte gedeelte is een vijfhoek met de punt naar boven.

Dit beeld komt bekend voor. Het lijkt subliminale marketing voor sigarettenmerk Marlboro. Reclame voor tabak is de afgelopen jaren aan banden gelegd. Philip Morris, de eigenaar van Marlboro, weet altijd manieren te vinden om het verbod toch te omzeilen.

Reclame voor sigaretten, maar dan anders

Zo werd door Philip Morris aan het begin van deze eeuw miljoenen gestopt in projecten voor daklozen. Vervolgens werd primetime reclametijd ingekocht om deze goedgevoelboodschap over te brengen. En de Formule 1 is lang het domein geweest van tabaksfabrikanten die raceteams sponsor(d)en. Er werd wel eens een subliminale boodschap ingezet om Marlboro onzichtbaar zichtbaar te laten zijn op de auto van het Ferrari-team.

Subliminale boodschappen

Subliminale boodschappen zijn verborgen boodschappen. In ons onderbewustzijn worden we geprikkeld en wordt er aangezet tot bepaald gedrag. Het ontwerp van de prijzencircuspromotieborden bij V&D heeft waarschijnlijk niets te maken met enig sigarettenmerk. Het ontwerp valt in ieder geval op.

V en D prijzencircus en Marlboro

Leave a Reply

%d bloggers like this: