Voortschrijdend inzicht op Twitter

Boekhandel Waterstones in Oxford Street in Londen zet Twitter creatief in. Er worden leuke berichten geplaatst, er wordt gereageerd en soms gaat het even niet zoals gepland (of was het juiste wel gepland?).

De boekhandel plaatste onderstaande tweet om mensen aan te moedigen een boek te kopen bij Waterstones.  Koop snel je favoriete boek. Waterstones Oxford Street

Er wordt aangespoord om je verbeelding te gebruiken en je favorieten boek voor te stellen. Vervolgens is er een call-to-action: KOOP, KOOP HET.
Een paar seconden later stroomden de eerste reacties binnen.

Koop snel je favoriete boek. Waterstones Oxford Street

En wat bleek uit deze reacties? Iedereen had al een exemplaar van zijn favoriete boek. Er was weinig behoefte om er nog een aan te schaffen.

Een minuut later werd de volgende tweet geplaatst waarin werd aangegeven dat er even niet goed nagedacht was over de koop-je-favoriete-boekcampagne.

Koop snel je favoriete boek. Oh, die heb je al.  Waterstones Oxford Street

Het gevolg: honderden retweets, honderden favorieten en heel veel exposure. Of was het allemaal gepland, en daarmee een uitstekende campagne op Twitter? Dit voortschrijdend inzicht op Twitter wordt de komende jaren nog vaak gebruikt als voorbeeld.

Leave a Reply

%d bloggers like this: