Facebook en WhatsApp. En nu?
Facebook koopt Whatsapp voor een overnamesom van 19 miljard dollar. Vier miljard cash, twaalf miljard aan aandelen en nog eens drie miljard dollar aandelen voor de WhatsApp-medewerkers. Facebook wil de wereldwijde overgang naar mobiel overleven.
Het is een forse investering voor Facebook. Tien maanden geleden bood Google een miljard dollar voor de berichtenservice. WhatsApp heeft op dit moment 450 miljoen gebruikers en wil groeien naar een miljard. 350 miljoen gebruikers WhatsAppen dagelijks. Elke dag komen er meer dan een miljoen gebruikers bij. Het aantal gebruikers bepaalt de waarde van een sociaal netwerk of berichtenservice. Facebook heeft dagelijks 556 miljoen actieve gebruikers (DAU). WhatsApp heeft 58% van de gebruikers van Facebook.
Mobiele tieners

Het facebookgebruik groeit niet meer bij tieners. De ouderen hebben het sociale netwerk overgenomen. Tieners houden blijkbaar niet van social media en zeker niet als hun ouders meekijken. En tieners zijn altijd mobiel. Met WhatsApp zijn er directe gesprekken zonder dat anderen mee kunnen kijken. Dat is comfortabeler voor de jongeren. Facebook Messenger werd geen succes. Eigenlijk was dit ook alleen de DM van Facebook in een aparte app.
Telefoonnummers en locatie
Facebook weet al veel van de gebruikers. WhatsApp weet nog meer van gebruikers. WhatsApp weet zelfs alle telefoonnummers. Die zijn immers noodzakelijk voor het gebruik van de berichtenservice. Bij Facebook kan er met een e-mailadres worden ingelogd. WhatsApp kost 99 cent per jaar. De omzet is daarmee ongeveer 450 miljoen dollar. Facebook heeft beloofd dat er geen advertenties op WhatsApp komen.
Naast de telefoonnummer heeft WhatsApp ook locatiegegevens van gebruikers. Een combinatie van telefoonnummer en locatie betekent dat er nog gerichter kan worden geadverteerd. Maar wacht, op WhatsApp wordt niet geadverteerd. Op Instagram (gekocht voor een miljard dollar door Facebook) verschenen wel advertenties in de tijdlijn.
No ads, no games, no gimmicks
Jan Koum (WhatsApp) heeft de focus van zijn bedrijf omschreven in drie bullets
- No ads
- No games
- No gimmicks
Hiermee ligt de nadruk op de gebruikerservaring.
Overleven

De kans is klein dat Facebook de investering gaat terugverdienen met WhatsApp zelf. Facebook Messenger voldeed niet en er was geen mogelijkheid om alsnog iets te ontwikkelen. Gebruikers willen geen advertenties zien. Gebruikers willen communiceren zonder afleiding en zonder dat er wordt meegekeken. En dan zijn ze ook nog eens mobiel. Het toevoegen van Jan Koum aan de Board of Directors of Facebook is om die reden en goede stap. Hij snapt de mobiele gebruiker en weet dat als iets gratis is, de gebruiker het product is.
De overname van WhatsApp door Facebook gaat niet om het verhogen van de omzet van Facebook.
Het gaat Facebook om de wereldwijde overgang naar mobiel te overleven.
Leave a Reply