WhatsApp en Facebook. Is privacy wel belangrijk?

WhatsApp in facebookblauw
WhatsApp in facebookblauw

Via sociale netwerken kan iedereen kiezen wat er gedeeld wordt. Gebruikers uploaden allerlei informatie, van vakantiefoto’s tot de locaties waar ze zijn. Facebook wordt gewantrouwd. Privacygrenzen worden opgezocht en overschreden. Data van iedereen worden verzameld, profielen worden gemaakt en advertenties worden toegespitst op individuen. Dit wantrouwen leidt echter niet tot minder gebruik. Is privacy wel belangrijk?

WhatsApp leek wat anoniemer, maar alle communicatie verloopt via de servers van het net door Facebook overgenomen bedrijf. Vroeger was SMS het equivalent van winst. Telecomproviders vonden het prima dat gebruikers teveel betaalden voor de berichtendienst. Zij faciliteren communicatie en daarvoor moet betaald worden. Zoals water altijd de kortste weg naar beneden zoekt, zoeken mensen de goedkoopste manier van communiceren.

Succesvolle berichtendienst

WhatsApp is niet de enige berichtenservice, maar in Europa wel een van de meest succesvolste. Met 450 miljoen gebruikers van wie 350 miljoen (februari 2014) er dagelijks gebruik van maken zijn ze groter dan Kik, WeChat, Talk, Line, Telegram en Facebook Messenger.

Tieners blijven weg bij Facebook, niet dat ze niets willen delen en ook niet omdat privacy zo belangrijk is. De jeugd weet dat alles wordt vastgelegd en ze weten ook dat er altijd kan worden meegekeken. Facebook is een soort ouderlijke NSA geworden en dus blijven de jongeren massaal weg. Het delen van berichten en voeren van gesprekken hoeft niet op Facebook. Dat kan ook via WhatsApp gebeuren. Daar wanen de tieners zich veilig.

WhatsApp zonder advertenties

WhatsApp levert berichten snel af, foto’s kunnen makkelijk worden gedeeld met zelf aan te maken groepen en er staan geen advertenties op. Als WhatsApp de data wil gebruiken, dan is dit in ieder geval niet zichtbaar in een advertentiebanner die continu in het beeld is te zien. WhatsApp is hierdoor een partij die vertrouwd wordt. Dat wil niet zeggen dat de data niet gebruikt wordt.

Facebook wil graag telefoonnummers van gebruikers hebben. Iedereen die dit al jaren probeert te vermijden kan er niet zeker van zijn dat Facebook het telefoonnummer niet heeft. Doordat vrienden wel hun hele telefoonboek hebben gedeeld met Facebook is het waarschijnlijk allang bekend. Facebook past continu de privacyregels aan. Ondanks de vertrouwenskwestie blijft Facebook groeien. Niet de jongeren, wel bij de 20+-ers.

Vertrouwen in Facebook?

Het is opvallend dat de meeste Facebookgebruikers zeggen dat ze Facebook niet vertrouwen, maar er ondertussen wel gebruik van blijven maken. Facebook en WhatsApp worden vertrouwd als het aankomt op het delen van berichten en foto’s met je netwerk. Als het gaat over privacy is er weinig vertrouwen in de blauwe gigant. Zuckerberg zei in 2011 dat gebruikers eerst skeptisch zijn bij veranderingen en dat ze vervolgens er anders tegenaan gaan kijken. “Meestal blijkt de verandering zelfs handig voor gebruikers en gaan ze het uiteindelijk ook gebruiken.”

Of Facebook vertrouwd wordt of niet, het gebruik ervan biedt klaarblijkelijk meer voordelen dan nadelen. Daarbij zijn de gebruikers ingesloten (lock-in). Het overstappen naar een ander netwerk gaat niet van de ene op andere dag. Pas als een groot deel van de vrienden overstapt of ermee stopt zal de gebruiker dit ook doen. Het beste voorbeeld hiervan is Hyves. Ook bij WhatsApp bestaat dit lock-in-effect. Het is niet voor niets dat Facebook WhatsApp overneemt en geen eigen service gaat ontwikkelen.

Data gebruiken

Facebook is een belangrijke databron voor onderzoekers. (kijk eens op Facebook Data Science). En is er een alternatief voor Facebook? Sociale netwerken en berichtenservices verzamelen data. Volledig stoppen met Facebook of WhatsApp betekent ook anders of niet meer communiceren met vrienden en kennissen.

Na de overname van WhatsApp door Facebook zal de berichtenservice dezelfde dienstverlening bieden. Er komen volgens het overnamepersbericht geen advertenties in de app. De eerste stap is de telefoonnummers die door WhatsApp zijn verzameld aan Facebookprofielen koppelen. Natuurlijk zal Facebook de data gaan verzamelen, groepen gaan profileren en deze kennis gebruiken voor advertenties.  Als het niet in de app is, dan is het wel op een andere manier. Bijvoorbeeld door smartphones te herkennen in winkels, restaurants, hotels en daar vervolgens de data aan te koppelen van de gebruiker.

Communicatie faciliteren

Het vertrouwen in een merk is belangrijk. Zonder dit vertrouwen is er een monopoliepositie nodig al dan niet gecombineerd met lock-in om klanten en gebruikers aan het bedrijf of dienst te binden. Doordat Facebook en WhatsApp communicatie faciliteren voor het netwerk van de gebruikers zijn ze een belangrijke schakel. Zolang de voordelen groter zijn dan de nadelen worden Facebook en WhatsApp gebruikt. Pas als er abrupt duidelijk wordt dat data misbruikt wordt, zullen gebruikers gaan stoppen. Of als er een alternatief op de markt komt dat beter is. Blijkbaar is het kunnen communiceren met je vriendenkring belangrijker dan je privacy.

 

Leave a Reply

Skip to content