De prijs van bier
Waar gaat meer bier in? In een glas dat wordt betiteld als Gewoon (Regular) of een glas dat Groot (Large) wordt genoemd? Logischerwijs denkt iedereen dat er in het grote glas meer bier zit. Dit wordt nog eens bevestigd door de prijs. Een regular kost $4 en een large $7.
Het prijsverschil suggereert dat er $3 meer bier in een large zit dan in een regular. Dat is 75% meer bier. Hierbij gaan we ervan uit dat de kosten voor bediening en het glas zelf al in de prijs zijn verwerkt.
In de CenturyLink Arena blijkt dit niet op te gaan. Er kan namelijk evenveel bier in beide glazen. Een aantal fans besloot het stadion voor de rechter te dagen. Ze vinden dat ze jarenlang teveel hebben betaald. Zie hieronder het filmpje over deze biergate.
Het stadion reageerde en besloot de grote glazen in te wisselen voor grotere glazen. Eerst was een large 20 ounces en een regular 16. Nu is een large 24 ounces, althans voor de rest van het seizoen. Fans kraaien victorie en hebben gewonnen. Ze hebben nu echt meer bier als ze een large bestellen.
Eind goed al goed?
Wacht, klopt het nu? Blijkbaar wordt er in een regular 20 ounces verkocht, in de nieuwe large 24 ounces. Dat is 20% meer bier terwijl het prijsverschil nog steeds 75% is. Zelfs als er wordt gerekend met 16 ounces, de normale hoeveelheid voor een regular, is het 50% meer bier, met een prijsverschil van 75%.
Meestal is de verwachting dat als er meer verkocht wordt in een deal, de prijs relatief daalt. Supermarkten staan vol met aanbiedingen als: tweede gratis, tweede halve prijs, vier voor de prijs van drie. Bij bier in de CenturyLink Arena gaat dit niet op. Daar is de literprijs bij een large hoger dan bij een regular.
Waarde en prijs
De prijs is niet altijd gelijk aan de waarde. Hoe hoger de prijs, hoe hoger de waarde klopt vaak wel. Prijs kan ook worden gezien als kwaliteit. Want hoe duurder iets is, hoe minder mensen het (kunnen) kopen. Iemand die iets te duur koopt, geeft aan dat hij dat geld kan missen en impliceert dat hij rijk is. Door dit zichtbaar te laten zien, oftewel ermee te koop te lopen, wordt zijn status verhoogd
Shakespeare schreef
What’s in a name? That which we call a rose, by any other name would smell as sweet.
De waarde die anderen aan een merk toekennen voegt iets toe aan de status van degene die dat merk bezit. Het is al heel simpel te zien aan de plastic tassen waarmee iemand rondloopt. Een tas van Albert Heijn of van Lidl maakt een verschil. Er zijn zelfs dezelfde auto’s met iets andere styling op de markt die onder verschillende merken worden verkocht zoals de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107.
Merken of hoeveelheid
Zo is het ook met grote bierglazen. Het formaat bierglas acteert dan als een soort merk. Het is natuurlijk stoerder om met een groot bierglas rond te lopen dan met een klein bierglas. En voor de koper is dat ook nog te rechtvaardigen met rationele argumenten als: Dan hoef ik niet telkens nieuw bier te halen, zo hoef ik niets van de wedstrijd te missen.
Een ander voorbeeld van hetzelfde product, maar wel in verschillende uitvoeringen vinden we bij Heineken. Het bier is overal hetzelfde, de verpakking verschilt. Zo zijn er groene en zilveren flessen, blikken en komt het van de tap. En als het van de tap komt zijn er nog verschillende soorten glazen. En in Utrecht komt het bronwater van Sourcy gewoon uit de kraan.
Merken en prijsverschillen
En heb je je ooit wel eens afgevraagd wat het verschil is merken zout, aluminiumfolie, bleekmiddel of medicijnen? De chemische samenstelling is meestal gelijk, dus met het intrinsieke product wordt niet het verschil gemaakt. Wel met het merk, de verpakking, de verkrijgbaarheid en de prijs.
Statusverhogend door hogere prijs
In 2008 was er een app in de iTunes-store die zo duur was als was toegestaan door Apple. Voor 999,99 dollar kon de I Am Rich-app worden gekocht. Met deze app kon men laten zien dat men het zich kan veroorloven het te kopen. De app bestond uit een icoon met een oplichtend juweel. Als er op werd geklikt werd de volgende boodschap vertoond: I am rich, I deserve it, I am good, healthy & succesful. Thorstein Veblen zou dit opzichtige consumptie hebben genoemd. En het zou ook als Giffen good kunnen worden betiteld. Hierbij wordt het goedkopere product als inferieur gezien.
Bier in een groot glas zou zomaar een statusverhogend effect kunnen hebben en lokt daarmee opzichtige consumptie uit. De literprijs is lager bij de Regular. Als er rationeel naar het product wordt gekeken is de Regular de beste koop. Maar ja, dan loop je dus wel rond met een klein glas.
TL;DR
Bier in grotere bierglazen is duurder en heeft misschien wel een statusverhogend effect.
Leave a Reply