Geef Ajax zijn gezicht terug – het logo van Ajax
Het oude logo van Ajax is gebruikt op een groot reclamedoek (zie foto onderaan dit bericht). Hiermee feliciteert de gemeente Amsterdam de voetbalclub Ajax met het vier keer op rij behalen van de landstitel (2011-2012-2013-2014). Het nieuwe Ajax-logo dat inmiddels al ruim 20 jaar oud is, is nog steeds niet geliefd bij de supporters.
Burgemeester Van der Laan zei over dit doek op de toren Overhoeks: ‘Alle fans zijn heel erg voor het oude logo, dus ik denk niet dat Ajax het ons kwalijk neemt dat we voor het oude logo hebben gekozen.‘ Verder stelde hij het oude logo mooier te vinden.

Logo van Ajax
In 1991 introduceerde Ajax het nieuwe logo. Ajax-supporters waren hier niet blij mee. Onder de noemer ‘Geef Ajax zijn gezicht terug’ wordt actie gevoerd om het oude logo in ere te herstellen. Dit oude logo wordt het klassieke logo genoemd. Ook Johan Cruijff begrijpt de acties om het oude logo weer in gebruik te nemen.
Het oude logo straalt kracht en warmte uit. Het nieuwe bestaat uit slechts elf streepjes en dat symboliseert een elftal. Het is kil volgens de supporters. Het oude logo was in gebruik tussen 1925 en 1991 en staat voor de voetbalgeschiedenis van Ajax. Het nieuwe logo is inmiddels 23 jaar in gebruik en ook met dit logo zijn successen behaald.
Alleen een klein beetje aanpassen
Dat oude logo’s niet zomaar gemoderniseerd moeten worden, wordt begrepen door bedrijven als Coca-Cola, General Electric, Heineken en Shell. Het logo van GE is in de afgelopen jaren steeds gemoderniseerd. De grootste verandering is de kleur in 2004. Toen werd het zwarte logo blauw.
FC Barcelona heeft al ruim 100 jaar een logo dat slechts minimaal is aangepast. Zulke logo’s zijn erfgoed geworden.
Het nieuwe oude logo van Gap
Gap introduceerde in 2010 een nieuw logo. Binnen een week werd dit teruggetrokken en weer vervangen door het oude logo. De reden hiervoor was dat het publiek het nieuwe logo verschrikkelijk vond. De fans werden hiermee op de eerste plaats gezet. Hun geliefde logo bleef behouden.
Het oude Ajax-logo op de toren Overhoeks
Het doek aan de toren Overhoeks is opgemaakt in de kleuren van het Ajax-shirt met een rode baan in het midden. Dat de gemeente Amsterdam het oude logo gebruikt is op zijn minst opvallend. De behaalde landstitels worden zo gekoppeld aan het oude logo, waardoor dat nog waardevoller wordt.
Zou Ajax niet eens moeten beginnen met het opnieuw gaan gebruiken van het oude logo?
Leave a Reply