Zakelijk bloggen – 60 ideeën voor blogs

SEOZakelijk bloggen? Regelmatig content creëren, publiceren en promoten is een leuk vak. Het is goed voor de vindbaarheid (SEO) van de website en het levert hierdoor nieuwe klanten op. Hieronder zestig tips voor zakelijke blogs.

Met bloggen onderscheidt een bedrijf zich. Door een blog wordt duidelijk waar een bedrijf goed in is, hoe ze met klanten omgaan en welke visie er is over bedrijfsvoering, het werkveld en het ondernemen. Regelmatig bloggen is daarom aan te raden. Vaak krijg ik hier vragen en opmerkingen over. “Iedereen kent onze producten al.” en “Waar moeten we dan over bloggen?” en “We moeten toch niet alles vertellen, onze concurrenten lezen ook mee.

Het antwoord is simpel, blog voor je klanten en kies zelf wat je wel wil vertellen.

De meest content kan gerecycled worden, bijvoorbeeld door het opnieuw te publiceren of het in een andere vorm te gieten. Van blogpost naar infographic en van whitepaper naar video. Soms is de inspiratie even op, gelukkig staan hieronder 60 tips voor als je te maken hebt met een writer’s block. Zo wordt zakelijk bloggen nog makkelijker.

60 ideeën voor blogs

Klant

1.    Wat zijn de meestgestelde vragen van klanten?
2.    Welk beeld dat klanten hebben van uw bedrijf moet worden bijgesteld?
3.    Wat moeten je klanten weten om een goede aankoopbeslissing te maken?
4.    Hoe gebruiken klanten uw product/dienst?
5.    Welke fouten worden vaak gemaakt door uw klanten? (en hoe kan uw dienst/product dit helpen voorkomen?)
6.    Waar hebben uw klanten moeite mee?
7.    Raad klanten aan bepaalde artikelen te lezen of websites te bezoeken.
8.    Maak een relevante checklist. (voor aankoop, investering, projecten, etc)
9.    Maak een printbaar sjabloon voor de hierboven genoemde checklist
10.    Maak een verslag van de beurs waar uw organisatie aan deelnam of bezocht.
11.    Welke tips kreeg u van klanten?
12.    Wat is het meest innovatieve gebruik door klanten van uw product of dienst?
13.    Stel een vraag aan vijf tot tien medewerkers/klanten/belanghebbenden en verwerk de antwoorden als quote in een artikel
14.    Interview een klant
15.    Maak een lijst met tips voor uw klant (check, zie bijvoorbeeld dit bericht)
16.    Raad boeken aan die uw klanten zouden moeten lezen
17.    Bedenk een prijs en reik die uit

Markt

18.    In welke markten worden uw producten gebruikt?
19.    Wat is zijn de succesverhalen van uw producten/diensten?
20.    Wat zijn de statistieken van uw markt? (geografisch, omzet, volume, etc)

Organisatie

21.    Wanneer en hoe is uw organisatie opgericht?
22.    Waar komt de naam van uw bedrijf vandaag?
23.    Hoe is het logo ontwikkeld in de afgelopen jaren?
24.    Wat is het verhaal achter een nieuwe dienst of product?
25.    Wat zijn de verschillen tussen de verschillende landen/plaatsen waarin u actief bent?
26.    Wat moeten klanten echt weten over uw product, dienst, organisatie?
27.    Wie werken er bij uw bedrijf?
28.    Waarom werken uw werknemers bij uw organisatie?
29.    Hoe ziet een dag van een werknemer van uw organisatie eruit?
30.    Wat gebeurt er achter de schermen bij uw organisatie?
31.    Welke statistieken over uw klanten kunt u delen (geografisch, bedrijfstak, grootte, etc)
32.    Hoe vindt u uw personeel?
33.    Hoe is uw personeelsbestand opgebouwd? (leeftijd, afkomst, afstand tot werkplek, etc)
34.    Reageer op een artikel van een jaar geleden
35.    Waarom is uw bedrijf bijzonder?
36.    Wat is het leukste dagelijkse proces binnen uw organisatie?
37.    Interview medewerkers
38.    Zet de presentatie online die u of een van uw collega’s gaf tijdens een beurs/klantendag/bezoek.
39.    Hoe is uw organisatie in het afgelopen jaar veranderd?
40.    Beschrijf de discussies binnen uw bedrijf over innovaties?
41.    Welke fouten zijn er in het verleden gemaakt en wat heeft uw organisatie hiervan geleerd?

Product

42.    Wat zijn de tips van uw experts over gebruik van uw product?
43.    Vergelijk twee producten of diensten en vertel welke geschikt is voor welk gebruik.
44.    Beschrijf hoe uw product het komende jaar veranderd (wordt gemoderniseerd, wordt geinnoveerd, etc)
45.    Geef tips over additionele producten/diensten
46.    Hoe is uw product veranderd in de afgelopen jaren?

Werkveld

47.    Wat zijn de belangrijkste mythes in de bedrijfstak?
48.    Wat zijn de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld?
49.    Wat zijn de laatste ontwikkelingen binnen de branche?
50.    Hoe ontwikkelt uw werkveld zich in de komende 3 jaar? En 5 en tien jaar?
51.    Reageer op een artikel van een concurrent of branchegenoot.
52.    Wat zijn de beste artikelen van de afgelopen week? (in vakbladen, in nationale media) En waarom is dit relevant voor uw klanten en uw organisatie?
53.    Schrijf een open brief.
54.    Welke veranderingen in wetgeving komen eraan?
55.    Wat is het belangrijkste nieuws en wat is de impact voor uw klant en uw organisatie?
56.    Beschrijf de geschiedenis van uw werkveld.
57.    Voorspel hoe uw werkveld er over 10 jaar uitziet.
58.    Beschrijf de geheimen van uw werkveld.
59.    Maak een overzicht van alle te volgen blogs.
60.    Maak een overzicht van de belangrijkste social mediaaccounts.

Welke tips heb jij nog?

Leave a Reply

%d bloggers like this: