Gekleurde pieten

Het besluit van Gouda om een kaaspiet en een stroopwafelpiet in te voeren is interessant. Hiermee blijven de meeste zwarte pieten zwart maar is er ook nog een reden om te zeggen dat de traditie toch is veranderd. Het zijn wat dat betreft excuuspieten. Gouda haakt slim in op de actualiteit en verstevigt het beeld van stroopwafel- en kaasstad. De nieuwe piet biedt meer kansen.

Het zet de de deur open naar verandering. Pieten kunnen alle kleuren krijgen die er zijn, in 2006 had de NPS de stoomboot al eens door de regenboog gestuurd en veranderden pieten van kleur. Dat de pieten vervolgens niet zwart werden van de schoorsteen is nog steeds vreemd.

Pietensponsoring

Ik stel voor dat we de pieten laten sponsoren. Dat kan door in elke plaats lokale pieten toe te voegen met een streekproduct- of dienst. Dan hebben we straks de kruikpiet in Tilburg, een lichtgevende piet in Eindhoven, de mediapiet in Hilversum, een havenpiet in Rotterdam en krijgen de pieten in de Friese elf steden een rayonhoofd.

Gekleurde pieten

Er is nog een mogelijkheid en dat is de pieten een merkkleur geven. Er zijn genoeg bedrijven die worden gelinkt aan specifieke kleuren. Kijk eens hieronder en vertel met welke merken je deze acht kleuren associeert.kleuren en merken

Het is een bont spektakel van allerlei merken. De antwoorden staan onderaan dit bericht. Heb je een paar kleuren kunnen linken aan een merk?

Sommige kleuren zo zijn merkspecifiek dat ze overal worden herkend. Meestal is de context ook van belang. De groene kleur van een telefooncel (geschiedenisles: dat is een klein hokje, door munten in de telefoon te gooien kon je bellen), de trein met de combinatie van geel en blauw, niet te verwarren met de gele en blauwe kleur van IKEA, de groene kleur van gereedschap van Bosch, de kleur van de Post-Its van 3M, de blauwe letters op het KLM-vliegtuig, de gele bestelbus van DHL en de gele graafmachine van Caterpillar.

Sponsor die piet

Als alle merken die een kleur als merkkleur hebben vastgelegd nou eens een piet gaan sponsoren. Dan hebben we straks de rode Coca-Colapiet, de paarse Milkapiet, de blauwroze Flickrpiet (geen grapintentie), de lichtblauwdonkerblauwe GoPropiet, de blauwe Skypepiet, de groene Starbuckspiet, de blauwe WordPresspiet. Zoek zelf nog maar een paar kleuren uit voor de gesponsorde pieten.

Ik heb het mijn kinderen gevraagd. Het maakt ze geen bal uit welke kleur zwarte piet heeft. Ze vinden het een leuk feest. Op de vraag ´Wat voor kleur heeft piet?’ werd geantwoord: “Boeien, wat maakt dat nou uit?”

Welk merk, welke kleur? De antwoorden. Hoeveel had jij er goed?

Boven van links naar rechts: T-mobile, Renault, easyJet, Ferrari
Onder van links naar rechts: Apple, Mercedes-Benz, Facebook, Twitter

  • Een of twee goed: Goed bezig.
  • Drie of vier goed: Dat is knap.
  • Vijf of zes goed: Wauw, werk je bij het merkenbureau?
  • Zeven of acht goed: jij bent de merkkleurenkoning. Zet dat maar op je visitekaartje

 TL;DR

Laat bedrijven pieten sponsoren met hun merkkleur

Leave a Reply

%d bloggers like this: