Hoe adverteerders jou tracken op je mobiele telefoon.

De cookies op websites om gebruikers te tracken kennen we inmiddels. Alle websites laten een balk, popup of rollover zien en ongelezen klik je dan op ok omdat je anders niet op de website kan. Op mobiel werkt het iets anders. Natuurlijk worden ook op mobiele websites cookies gebruikt. Er is meer. Mashable heeft ‘Hoe adverteerders jou tracken op je mobiele telefoon’ samengevat in een infographic.

In winkels wordt het wifisignaal opgevangen. Net zoals er op een website kan worden getrackt welke pagina’s zijn bekeken, zo kan er in een winkel worden gekeken waar iemand is geweest. In het begin van het jaar waren Dixons, MyCom en iCentre van de Bas Group nog in het nieuws omdat ze wifisignalen gebruiken om klanten te volgen. Bluetrace is een bedrijf dat deze trackingdienst aanbiedt.

Type toestel. Een advertentie voor een app die is gemaakt voor de iPhone 6 hoeft alleen te worden vertoond op iPhone 6-toestellen.

Je provider kan allerlei gegevens doorgeven aan derde partijen.

GPS wordt gebruikt voor apps om te hardloopvoortgang bij te houden, in te checken via Foursquare/Swarm of voor het navigeren van een route. Op basis van plaatsen waar iemand is geweest zijn er gerichte advertenties die kunnen worden vertoond. Kom je vaak bij een restaurant en check je in rond 1900 uur. Dan kunnen advertenties worden vertoond van (andere) restaurants in de uren daarvoor.

Apps uit de appstore van Apple werden verstrekt met een uniek ID. Google gebruikt hiervoor de Android Advertising ID. Dit zijn de IDFA‘s, identifier for ads. Het is dan wel niet je naam, maar dat unieke ID is gekoppeld aan je account en daarmee is het toch wel, ja, jijzelf.

De cookies op het mobiele web. Alhoewel het mobiele web steeds minder gebruikt wordt in verhouding tot andere mogelijkheden die een smartphone biedt, kan het uiteraard worden gebruikt om je surfgedrag te tracken.

Je camera en foto’s. Niet alleen kunnen ze worden voorzien voor een geotag, foto’s kunnen worden bekeken door allerlei apps (handig om te bewerken, maar ondertussen worden ze wel geanalyseerd) en geplaatste foto’s op bijvoorbeeld tumblr en foto’s in de cloud kunnen allemaal worden bekeken. Met objectenherkenning kan er worden getrackt welke merken aanwezig zijn in de foto.

Twitter gebruikt informatie uit je tweets en je locaties om promoted tweets te plaatsen. Advertenties kunnen door de vele data per gebruiker doelgericht worden geplaatst.

Facebook kan worden gebruikt om overal in te loggen. Dit netwerk van social netwerk en websites die samenwerken met Facebook zorgt voor continue tracking van het onlinegedrag van facebookgebruikers. En dit zorgt voor gerichte advertenties die zijn gebaseerd op je facebookdata.

Adverteerders weten van alles van je via mobiel

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: