LinkedIn en Google – Een interessante combinatie

linkedinTim schreef een interessant blog over LinkedIn. De jonge(re) generatie komt erachter dat Facebook niet geschikt is voor het onderhouden van een zakelijk netwerk en het onderhouden van werkgerelateerde activiteiten. LinkedIn is dat wel. LinkedIn is nog veel meer.

LinkedIn is een tool voor zakelijke contacten, het vinden van nieuwe banen en genereren van leads. De generatie die in de tienerjaren gewend is geraakt aan Facebook weet wat het is om online aanwezig te zijn. Waar Tim vindt dat eens per twee weken of maandelijks inloggen op LinkedIn genoeg is, denk ik dat dat veel te weinig is. LinkedIn is namelijk meer dan een netwerktool, het is een mediabedijf. Het is een zakelijke magazine en krant ineen. Nog specifieker, het publiceert artikelen die worden vertoond als die relevant (kunnen) zijn voor de lezer. Per week worden 50.000 artikelen geschreven door LinkedIn-leden.

Updates

Een goed LinkedIn-profiel heeft interessante connecties. Deze connecties plaatsen regelmatig berichten met interessant leesvoer, zoals:

  • mededelingen (we openen een nieuwe vestiging),
  • links naar artikelen (in het FD staat…),
  • links naar evenementen (beurs, bijeenkomsten, etc.),
  • nieuwe connecties van jouw connecties (die ken ik ook/ dat is een interessant persoon),
  • links naar opinie (zo had ik het nog niet bekeken/ dat vind ik ook),
  • updates van groepen en bedrijven (nieuw product/nieuwe werknemers/innovaties etc.),
  • opinieartikelen,
  • brancheontwikkelingen,
  • vakinhoudelijke veranderingen
  • etc.

Google+, LinkedIn, Viadeo, Xing, Branchout, Beknown, Plaxo

Er is genoeg om de hele dag door te komen. Tim legt een verband met Google+. Dat verband is interessant, niet alleen omdat Google+ moeite heeft om een actieve gebruikersbase aan te boren, maar ook omdat beide bedrijven draaien om relevantie en kennis. Relevantie omdat het eigen netwerk van gebruikers bij LinkedIn relevant is en omdat Google zoekresultaten voorschotelt die relevant zijn. En kennis omdat LinkedIn goed weet wie in welke fase in zijn/haar carriere zit en ook omdat alle updates (nieuwe baan, vaardigheden, nevenfuncties) bijdragen aan een goed inzicht in de beroepsbevolking, Google weet alles van iedereen die producten van Google gebruikt zoals zoekmachine/videospeler/browser.

Google+ is niet het gedroomde succes gebleken. De goede ideeën (bijv. Circles, volgen van niet-vrienden) van Google+ werden snel overgenomen door Facebook en weg was het concurrentievoordeel. Daarbij waren gebruikers niet van plan te switchen naar een ander sociaal netwerk dat hetzelfde kan. De vergelijking met Facebook en Hyves gaat niet op, vanwege het verschil in internationale en nationale focus. Het sociale netwerk Orkut dat succesvol was in Brazilië en India is inmiddels ook gestopt.
Google+ is naast het sociale netwerk de integratie van verschillende Google-diensten: Drive, Calendar, Forms, Finance, Maps, Analytics, AdWords.

Concurrenten van LinkedIn

LinkedIn is niet overal het leidende netwerk. In Frankrijk en China is Viadeo groter en in Duitsland is Xing de marktleider. Branchout is gekoppeld aan Facebook, Beknown van Monster(board) doet ook een poging een zakelijk netwerk op te zetten. Plaxo is een online adresboek. Hashable waagde een poging die in 2012 na twee jaar werd gestaakt.
LinkedIn is natuurlijk ook een grote database met CV’s. HR-afdelingen zoeken kandidaten, en kandidaten zoeken naar nieuwe kansen. LinkedIn wordt zelfs intern gebruikt, competenties van collega’s zijn via LinkedIn makkelijk te vinden.

Google+

Google+ en LinkedIn leveren de beste bezoekers aan websites. Ze lezen meer artikelen en besteden meer tijd op de pagina waar ze naar zijn doorverwezen. LinkedIn heeft in 2012 SlideShare overgenomen. Een tool waarop (zakelijke) presentaties kunnen worden gedeeld. Een logische acquisitie, want zowel SlideShare als LinkedIn richten zich op de zakelijke gebruikers.

Google+ lijkt te zijn opgezet als concurrent van Facebook. De massale overgang naar G+ is echter nog steeds niet begonnen. Gebruikers zijn waar de vrienden zijn. The winner takes it all. Voor SEO is Google+ interessant. Gedeelde links of +1s op G+ tellen mee voor de posities van webpagina’s in zoekresultaten. Google Business is voor bedrijven. Een Gouden Gids, maar dan een die decentraal door de bedrijven zelf wordt bijgehouden.
Google+ draait minder goed dan Facebook. Google heeft een ander sociaal netwerk in handen: YouTube. De integratie met Google+ was geen goed idee. Dat is om die reden ook gestopt.

LinkedIn, het mediabedrijf

LinkedIn wilde dat de homepage net zo invloedrijk is als the WSJ met de focus van een vakblad en de communicatieve aspecten van een sociaal netwerk. LinkedIn heeft de aandacht van de werkenden. Dit is een belangrijke doelgroep. Zakelijke kranten hebben moeite om deze doelgroep te bereiken. LinkedIn News werd LinkedIn today en dat werd Pulse.
150 influencers, onder wie, Richard Branson en Deepak Chopra schreven in vier maanden 2300 originele berichten. Het aantal personen dat mocht bijdragen werd uitgebreid naar 220 en later naar 500. Gecombineerd met de likes, het delen en reacties werd snel duidelijk welke berichten interessant zijn. Het bereik was enorm. De exclusiviteit werd beperkt toen het voor iedereen werd toegestaan berichten te plaatsen.
Inmiddels worden elke dag 5000 berichten geplaatst. Met algoritmes wordt de juiste content bij de LinkedIn-leden vertoond. De content op maat zorgt ervoor dat de LinkedIn-leden terug blijven komen.

GoogleIn, Linked+

Google+ nieuw leven in te blazen door de focus te veranderen van sociaal netwerk naar zakelijk sociaal netwerk is een interessante suggestie van Tim. Een dergelijke verandering beperkt echter de geloofwaardigheid van beide netwerken. De kracht van LinkedIn ligt in het zakelijke netwerk. Google+ is een netwerk voor iedereen en integreert alle Google-diensten.
Deze twee netwerken kunnen prima naast elkaar bestaan. Google+ voor iedereen, te gebruiken als portaal naar andere Google-diensten en LinkedIn als zakelijk netwerk, krant en vakblad.
LinkedIn zou uitstekend passen in het portfolio van Google, alleen niet als vervanger van Google+

 

 

Leave a Reply

Skip to content