De zorgchaos in 2015 (7)

zorgchaos 200De zorg verandert in een chaos in 2015. Onder het mom van financieel houdbaar maken van de zorg zijn er allerlei aanpassingen bedacht die zelfs op de tekentafel chaos creëerden. Dit is deel zeven van blogs over de chaos in de zorg. Vandaag: de betaling van een factuur.

Tot en met 2014 was het betalen van een factuur van een zorgverlener een snelle administratieve afhandeling. De procedure was als volgt: factuur komt binnen, inloggen bij internetbankieren, betalen. Fluitje van een cent. Dat is het voordeel van het PGB op een eigen rekening. Verantwoorden gebeurde achteraf en als er iets niet te verantwoorden was, moest dat bedrag worden teruggestort.

In theorie

Nu is het anders. In theorie is het ook simpel. De factuur moet worden opgestuurd naar de SVB. De SVB controleert of het bedrag klopt met de zorgovereenkomst en betaalt de factuur.

De praktijk

De praktijk laat een ander beeld zien. Op 8 januari wordt een factuur opgestuurd. Er komt een automatisch antwoord dat het bericht niet binnen vijf werkdagen kan worden opgepakt. Op 15 januari is de factuur niet te vinden, maar “Maakt u zich geen zorgen, het is namelijk heel druk, die factuur gaan we snel betalen.” Op 28 januari wordt er een fantoombrief verstuurd. Deze staat in het systeem als verstuurd, maar is nooit aangekomen. Op 5 februari wordt er gezegd dat die brief is verstuurd, maar misschien is die nog wel onderweg. Er wordt namelijk wel vaker post later verstuurd of bezorgd.

Mijn PGB

Op vijf februari wordt er binnen een uur teruggebeld (keurig, zoals beloofd). In de brief van 28 januari zou staan dat er een handtekening nodig is van de vertegenwoordiger van de budgethouder. Gewoon een handtekening. Dus de digitale factuur wordt geprint, ondertekend, gescand en geüpload in de gebruiksonvriendelijke tool Mijn PGB. Dit uploaden gaat goed, totdat er een bedrag moet worden ingevuld. Volgens mijn pgb ligt het uurtarief tussen de €17 en €999. Het vak dat moet worden ingevuld is het urenvak. De factuur is in dagdelen. Het totaalbedrag komt daardoor veel te hoog uit, deze upload wordt dus gestopt.

Factuur mailen naar de SVB

Dan toch maar de factuur mailen. En nu wachten we af. De status kan niet worden gezien, want eerst moet iemand die factuur handmatig aan de juiste account toekennen. Het trekkingsrecht was op de tekentafel al een mislukking, in de praktijk blijkt het nog veel erger.

Algemene fout

Op Mijn PGB wordt deze beleidsfout heel duidelijk omschreven: “Er is een algemene fout opgetreden. Probeert u het lager nog eens.” Nu maar hopen dat deze boodschap ook aankomt bij de staatssecretaris.

SVB algemene fout

TL;DR

Een factuur laten betalen is niet meer zo simpel.

Leave a Reply

Skip to content