De zorgchaos in 2015 (6)

zorgchaos 200De zorg verandert in een chaos in 2015. Onder het mom van financieel houdbaar maken van de zorg zijn er allerlei aanpassingen bedacht die zelfs op de tekentafel chaos creëerden. Dit is deel zes van blogs over de chaos in de zorg . Vandaag: contact met de SVB over de verkeerde goedkeuring van de zorgovereenkomst.

Twee zorgovereenkomsten waren door de SVB goedgekeurd, maar alleen als er budget van de gemeente beschikbaar is. Mijn dochter valt onder de WLZ, dus de gemeente heeft hier niets mee van doen. Bellen met de SVB lijkt de snelste manier om duidelijkheid te krijgen. Eindelijk was er iemand aan de andere kant van de lijn, hij antwoordde:

“Het systeem van de SVB is leidend, de gegevens die ik hier voor me zie staan kloppen. Daarom is die brief verstuurd.”
-“Wat staat er in dan in uw systeem?”
“Dat uw dochter onder de WLZ valt.”
-“Dat is wat ik net heb uitgelegd. Waarom is er dan een brief verstuurd waarin er over het budget van van de gemeente gesproken?”
-“Ik heb u net verteld dat de gegevens in dit systeem leidend zijn. Er zijn brieven verstuurd omdat uw dochter onder de WLZ valt.”
“Wacht even,” het verhaal is nog een keer aan de SVB-medewerker uitgelegd, “u zegt nu dat mijn dochter onder de WLZ valt. Dat klopt. Waarom wordt er dan een brief gestuurd met een verwijzing naar het budget van de gemeente?”
-“Ik zeg het u nogmaals. Wat hier in het systeem staat is leidend. En trouwens in 2009 is er via de gemeente wel het een en ander aan zorg geregeld.”
“2009 heeft hier niets mee te maken. En natuurlijk levert de gemeente zorg. Denk dan aan bijvoorbeeld de rolstoel of de woonvoorziening, maar dat heeft hier niets mee te maken. Ik wil graag weten waarom de brief is verstuurd en wat de gevolgen daarvan zijn.”
-“Zoals ik zei, de gegevens in het systeem zijn leidend.”
“Laat maar. Mag ik uw naam nogmaals? Ik dien nu een klacht in en verwacht binnen drie dagen antwoord op mijn klacht en op de vraag die ik eerder heb gesteld.”
-“Maar, ik zeg u…”
“U zegt helemaal niets.  Wat is uw naam?”
-“Ik ben … …”
“Ok … …, ik wil dat u die klacht nu gaat doorvoeren en dat ik juiste informatie krijg.”
-“Dat ga ik doen. Ik wens u nog een fijne dag.”
“Dankuwel, u ook een fijne dag. Ik wacht het antwoord af.”

TL;DR

Een warrig gesprek met de SVB waarin geen antwoord wordt gegeven.

Leave a Reply

%d bloggers like this: