Vijf manieren om toch inzicht te krijgen in zoekwoord-data.

SEOIn Google Analytics worden de trefwoorden van zoekopdrachten minder vertoond. Binnenkort worden zoekwoorden van alle organische zoekopdrachten weergegeven als “not provided”. Wat betekent dit? En hoe kan deze data toch worden verkregen?

Gevolgen van het niet tonen van organische zoekwoorden

Concreet betekent het niet tonen van de organische zoekwoorden uit zoekopdrachten in Google:

  • Er kan niet worden gekeken welke zoekopdrachten via Google hebben geleid tot een bezoek aan je pagina;
  • Er is geen toegang tot zoekwoorddata;
  • Zoekwoorden kunnen niet meer aan specifieke pagina’s worden gekoppeld;
  • Er kunnen geen doelen worden gekoppeld aan specifieke trefwoorden;
  • De waarde van een zoekopdracht kan niet meer worden gemeten.

Dit gaat alleen op voor Google. Andere zoekmachines leveren nog wel zoekwoorddata. Met een marktaandeel van rond de 90% voor Google betekent dit dat de bron van zoekwoordinformatie opdroogt.

Vijf manieren om toch informatie over zoekwoorden verkrijgen

Er zijn manieren om informatie over organische zoekwoorden te verkrijgen. Deze zijn niet zo goed als het ooit was toen Google nog alle data doorgaf. Het geeft toch inzicht. Een SEO-professional kent deze manieren en weet deze data te gebruiken om pagina’s te optimaliseren.

  1. Google webmastertools

The Google webmastertools laat de top 2000 zoekopdrachten zien en gaat tot 90 dagen terug. Voor kleine sites is dat voldoende, voor grotere sites met een grotere longtail zal dit deels bruikbaar zijn.
Er kan niet worden gekeken naar de connectie tussen zoekwoord en bezochte pagina en er is geen link met de in Google Analytics ingestelde conversiedoelen.

  1. Andere zoekmachines

Op dit moment kan er gebruik worden gemaakt van andere zoekmachines. Zij leveren deze data over keywords nog wel. Yahoo en Bing zijn dan belangrijke leveranciers van data aan het webstatistiekenprogramma.
Hier zijn wel kanttekeningen bij te maken, zo is het aantal veel kleiner en verschilt de Google-gebruiker ook van de Yahoo- of Bing-gebruiker.

  1. AdWords

AdWords werkt ook op basis van trefwoorden. De data in AdWords kan dus gebruikt worden om inzicht te krijgen in zoektermen. Deze gegevens kunnen zelfs geïmporteerd worden. Er is echter geen correlatie met een doelpagina te vinden en ook de conversies worden hierin niet meegenomen.

  1. Paginaniveau

Een pagina kan meerdere varianten hebben. Verschillende zoekwoorden per pagina zorgen voor specifiekere zoekresultaten op de SERP. Er is echter een limiet, een pagina een paar keer kopiëren en slechts een paar trefwoorden veranderen kan door Google worden gezien als variaties op dezelfde pagina, waardoor de ranking van deze pagina’s daalt. Te veel varianten kunnen zelfs leiden tot een penalty.

  1. Paginaniveau A/B

Twee versies van een pagina kunnen worden getest met A/B testen. Dit kan in Google Analytics worden opgezet en bijgehouden. Het is hierbij van belang dat er genoeg verkeer naar de pagina gaat om een duidelijk beeld te krijgen. Kijk niet alleen naar de kwantiteit, let op conversies. Dit is namelijk waar het om draait.

De toekomst van trefwoorden

logo Google Analytics GAEr is data beschikbaar over keywords, namelijk bij Google zelf. Deels wordt dit nog gedeeld met de gratis Webmastertools en via AdWords. Er is een enterprise-versie van Google Analytics. Deze start bij $150K per jaar. Dat is niet voor elk bedrijf, blog of organisatie weggelegd. Misschien komt er een mogelijkheid om alleen deze keyworddata te kopen. Daarnaast heeft Google heeft invloed op concurrerende zoekmachines Yahoo en Bing, en wel via Chrome.

Wat zijn de gevolgen?

Google is Google en bepaalt hoe het spel wordt gespeeld. Het is de sterkste speler. Google snapt dat het relevant moet blijven om ook geaccepteerd te blijven. Door deze veranderingen te zien in combinatie met het verhogen van de kwaliteit van websites is en blijft Google relevant voor de gebruikers.

Voor SEO-professionals is er weinig impact. Het is hun taak om te zoeken naar de te gebruiken variabelen, de toe te passen kwaliteitsfactoren en te meten wat er werkt en wat de effecten zijn van veranderingen. Dit gaat niet meer met een simpele klik, er is meer moeite nodig om tot de benodigde inzichten te komen. Dat is precies wat SEO-professionals doen. En dat is waarom SEO-professionals zo waardevol zijn.

TL;DR

Zoekwoorddata worden niet meer getoond in Google Analytics. Vijf manieren om toch inzicht te krijgen in deze data.

Leave a Reply

%d bloggers like this: