Organische resultaten in Google, hoe lang nog?

De knowledge graph van Google verbetert continu. Advertenties krijgen op de SERP steeds meer ruimte en organische resultaten worden hierdoor naar beneden geduwd. Hoe belangrijk zijn de organische resultaten nog? En hoe moeten SEO-specialisten zich aanpassen?

De knowledge graph

Google knowledge graphGoogle haalt informatie voor de knowledge graph (KG) uit verschillende betrouwbare bronnen. Wikipedia is er hier een van. Ook medische informatie wordt getoond in de KG. Zelfs informatie van jouw website kan er in worden opgenomen. Gebruik dan de structuren van Scherma.org. In deze video legt Google uit hoe gestructureerde data wordt opgenomen in de KG en kan worden weergegeven in de zoekresultaten.

De organisatoren van evenementen kunnen op hun website het evenement markeren als zodanig. Als Google dan het web crawlt en de website indexeert kan de markering worden gelezen. Vervolgens kan deze informatie worden getoond aan gebruikers die naar deze informatie zoeken. Deze informatie kan in de KG worden weergegeven of in de evenementenlijst in Google Maps.

Het is opvallend dat Google sites verbied om te scrapen (content van betrouwbare pagina’s halen om de rank van de eigen pagina te verhogen), maar het zelf wel doet. Daarbij is er geen bronvermelding als het gaat om feitelijke data, zoals geboortedata van beroemde personen of de hoofdstad van een land.

De primary ad via AdWords

primary ad mock Dodge ChallengerVoor mobiele zoekresultaten is er binnenkort een nieuwe advertentievorm beschikbaar. De ruimte boven de vouw kan dan worden ingenomen door een advertentie. De organische resultaten staan dan verder naar beneden. Met alle beschikbare data over gebruikers en gedrag kan het goed zijn dat deze advertentie zo relevant is, dat er helemaal niet meer wordt gekeken naar de organische resultaten.
Relevantie is hierbij natuurlijk het belangrijkste. De onafhankelijkheid van een advertentie ten opzichte van organische resultaten verschilt natuurlijk. Echter als het relevant is, wordt de gebruiker van de zoekmachine goed geholpen.

De foto hiernaast is een voorbeeld van een dergelijke advertentie voor de Dodge Challenger. Het is een deel van een screenshot uit de AdWords Livestream 2015.

De virtuele assistent van Google: Google Now

Google Now NederlandOp Androidtelefoons en ook in Chrome kan er met spraakopdrachten worden gezocht. Zelfs muziek kan worden herkend. Open Google Now en stel een vraag. Nederlands wordt ook ondersteund.

Hiernaast staat het resultaat voor de gesproken zoekopdracht Nederland, achtereenvolgens wordt deze informatie weergegeven:

  • Wikipedia,
  • nieuws,
  • beeldresultaten
  • en de knowledge graph

Pas daarna is er ruimte voor de organische zoekresultaten. Dus eerste tweeënhalf keer een scherm met informatie uit belangrijke bronnen, daarna de organische zoekresultaten van andere websites.

Google wearables

wearable instaweather app

App InstaWeather for Android Wear

Voor Google en Android worden allerlei smart devices ontworpen. Informatie is hierdoor nog meer binnen handbereik gekomen. Bij een horloge is er echter wel een beperking, het scherm is kleiner dan een laptop, tablet en smartphone. Alleen de meest relevante informatie kan dan worden weergegeven in de zoekresultaten. Bij een zoekopdracht naar het weer op een bepaalde plek op dat moment kan het resultaat via organische resultaten worden weergegeven.

Dat kan ook prima met een advertentie. Het resultaat is dan: een afbeelding van een zon, de weergave van de temperatuur en melding dat deze weermelding wordt aangeboden door de zonnebrillenverkoper in de straat waar de gebruiker op dat moment is.

Google Glass is een onderdeel van deze wearables. De eerste versie was nog niet af en leek een flop. Ongetwijfeld komt er een vervolg hierop en is de volgende versie beter doorontwikkeld en is die goedkoper dan de eerste versie. Een van de problemen in Google Glass was dat er slechts een resultaat werd vertoond terwijl er vaak behoefte was om door de eerste paar resultaten te bladeren.

SEO en de zoekresultatenpagina

Zoekresultaat in Google blauwe link groene url zwarte (meta)omschrijvingDe SERP verandert continu. In plaats van de typische opmaak met blauwe link, groene bron-URL en zwarte (meta)omschrijving wordt er vaker het beste antwoord vertoond, dit kan de knowledge graph zijn of een advertentie. De nummer-1-positie wordt nog belangrijker. Er is geen plaats voor de nummer twee. De concurrentie voor deze plek wordt groter en de winnaar is de aanbieder van het platform: Google. Die kan immers hogere prijzen vragen als er meerdere klanten op die plek willen staan.

SEO en de toekomst

Er is nog steeds plaats voor het op de eerste plaats krijgen van organische zoekresultaten. Zeker voor pagina’s in de longtail. Hoe specifieker een pagina, hoe unieker en hoe relevanter het als zoekresultaat kan zijn.

Mobiel krijgt een steeds groter marktaandeel, niet alleen het mobiel browsen ook het geïndexeerd krijgen van apps in de zoekresultaten is een onderdeel van het zoekgenre. Zoekresultaten kunnen hierdoor bijvoorbeeld direct in de app worden geopend.

SEO: aanpassen

De organische zoekresultaten zijn nog steeds belangrijk. Het alleen vertonen van het beste resultaat werkt op kleinere devices zoals wearables en mobiel. Op desktop en tablets is er ruimte voor meer zoekresultaten. De eerste plek in de zoekresultaten is belangrijker dan ooit. Dit is nu al vaak geen organisch resultaat.

SEO-specialisten moeten zich aanpassen aan de veranderingen en zich ook gaan richten op het optimaliseren voor de knowledge graph. Het optimaliseren voor het beste antwoord in zowel advertenties, knowledge graph als de organische resultaten is het doel. Op nummer twee staan is niet langer voldoende.

TL;DR

Organische zoekresultaten worden verdrongen door advertenties en de knowledge graph. SEO-specialisten moeten zich aanpassen om hun content op plek 1 in de zoekresultaten te krijgen.

Leave a Reply

%d bloggers like this: