Wat nou SEO? Wel hoog in de ranking.

Google laat relevante resultaten zien. Deze zijn afgestemd op het profiel en op historie van degene die de zoekmachine gebruikt. Een deel van de websites in de resultaten is helemaal niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Er is geen enkele aandacht aan SEO besteed. Toch staan ze hoog in de zoekresultaten. Hoe kan dat?

Schrijf voor je publiek, niet voor de zoekmachines. Dat is wat Google al jaren vertelt. Toch is het handig om een website dan wel te optimaliseren. Hoe relevant een pagina ook is, zonder keywords in de tekst wordt die niet op die woorden geïndexeerd.

Er zijn zes redenen, zoals CTR, leeftijd, links, kwaliteit, groei en concurrentie op trefwoorden. Hieronder zijn deze rankingsfactoren verder uitgewerkt.

1) Kwaliteit van de content

Het allerbelangrijkste is goede content. Een pagina moet geschreven zijn voor een doelgroep, niet om hoog te ranken. Hoe beter de content is, hoe meer links er komen, hoe beter de pagina wordt geïndexeerd en hoger de pagina in de ranking komt.
De Panda-update heeft gezorgd dat de kwaliteit van de websites beter kan worden beoordeeld. Zo wordt er bijvoorbeeld naar duplicate content gekeken. Als de website de Panda-update heeft overleefd, dan is de content van goede kwaliteit. Pagina’s met goede content in de ogen van Google scoren beter. Goede content is content die voor bepaalde zoektermen beter is dan de content van concurrenten.

2) CTR

Google kijkt naar de click through rate (CTR). De CTR is het percentage klikken dat het zoekresultaat krijgt van het totaal aantal zoekers dat op dezelfde zoekterm heeft gezocht. Als er tien keer wordt gezocht op het trefwoord marketingblog en vier van de kliks gaan naar pagina A. Dan is de CTR 40%. Hoe hoger de CTR, hoe beter de pagina is ten opzichte van concurrerende pagina’s. Dit heeft alles te maken met de kwaliteit van de content op de website.

Naast de CTR is er nog een belangrijke factor: bouncepercentage. Een bouncer op de website is een bezoeker die een pagina bezoekt. Op zich zegt dat nog niet veel, want op website van een pagina is de bouncerate altijd hoog. En als de informatie gelijk op de eerste pagina wordt gevonden is er ook een hoge bouncerate. Hierbij kan gedacht worden aan de contactgegevens van een bedrijf. Zoek op telefoonnummer + bedrijfsnaam, klik op het resultaat en de contactpagina wordt weergegeven. De juiste informatie is op de ene pagina gevonden.

Als de bouncerate wordt gekoppeld aan tijd geeft het meer informatie. Een website die is geoptimaliseerd op trefwoorden en een slimme metabeschrijving heeft krijgt veel kliks. Als er dan niet de gewenste informatie staat en de zoeker gaat direct terug naar de zoekresultaten is dat een indicatie van een website die niet relevant is.

CTR PDF knippen Marijnkrijger.nl

Met de Webmastertools van Google kan er naar de CTR worden gekeken. Bijvoorbeeld voor de trefwoorden pdf knippen en variaties daarop gaat een groot deel van het verkeer naar deze post over een pagina uit een pdf knippen. Het bouncepercentage is rond de 75% en de tijd dat bezoekers op deze pagina zijn is rond de 40 seconden. Dat is genoeg om de post te scannen en door te klikken naar de tool waarover de instructie is geschreven.

Pagina’s met een hoge CTR en een laag bouncepercentage helpen om een hoge ranking te houden.

3) Concurrentie op zoekwoorden

Zoekresultaten voor zoekwoorden in de long tail zijn specifiek en een klik op een resultaat is veel waard. Er wordt namelijk naar een specifiek onderwerp gezocht en blijkbaar is er op die ene pagina een goed antwoord te vinden. In de long tail is minder concurrentie op zoekwoorden, waardoor er ook makkelijk hoger kan worden gerankt. Deze pagina’s worden minder vaak geïndexeerd, waardoor de ranking langer behouden blijft.

4) Leeftijd

De meeste pagina’s die hoog scoren zijn al een paar jaar oud. De onder nummer 2 genoemde pagina over het knippen in een pdf is online sinds april 2013. Al die tijd komt er bezoek naar de pagina op bepaalde trefwoorden.
Oudere pagina’s hebben meer links en er is meer data beschikbaar over hoe de website ontwikkelt en wat het gedrag is van bezoekers op de website. Het advies is: blijf doorgaan met interessante berichten schrijven.

5) Links

Er zijn externe links, interne links en uitgaande links.
Het aantal links van externe websites is een belangrijke indicator. De ranking van de domeinen die linken is misschien nog wel belangrijker. Als er een link is naar de pagina vanaf bijvoorbeeld een overheidspagina of een goedbezocht weblog is dat goed voor de relevantie en autoriteit. Het opnemen van keywords in de linktekst draagt nog wel bij, maar niet zoals in het verleden.  Er wordt niet meer alleen naar de linktekst gekeken, ook de tekst die eromheen staat wordt nu meegenomen bij het indexeren.

Naast de links van andere pagina’s zijn interne links, links tussen de eigen pagina’s, ook van belang. Dit heeft effect op meerdere pagina’s. Als dit intern linken niet wordt gedaan, dan is het resultaat dat er een aantal pagina’s hoog scoort, terwijl andere pagina’s nauwelijks zichtbaar zijn.

Naast inkomende links zijn ook uitgaande links uitstekend voor de ranking. Hiermee wordt aangegeven waar meer relevante informatie is te vinden en Google ziet dat er een relevante tekst is, omdat de auteur ook uitgaande links durft te gebruiken. Een ander effect is dat een website of blog waar naartoe wordt gelinkt eerder wil teruglinken naar jouw website.

6) Groei gestaag

Een site die gestaag groeit en waarop een aantal berichten per week plaatst wordt anders bekeken dan een blog waarop binnen een week tientallen berichten zijn geplaatst. De links binnen de blog hebben een andere waarde en het aantal backlinks is ineens erg groot.

Zonder SEO toch hoog in de ranking

Pagina’s die hoog in de ranking staan, zien er niet altijd geoptimaliseerd uit. Hierboven staat een aantal redenen waarom dat zo kan zijn. Hoog scoren betekent je richten op je doelgroep en goede, interessante en leuke berichten schrijven en plaatsen. Je website kan continu verbeterd worden. Hoe beter de content, hoe hoger de ranking en hoe beter in de zoekresultaten.

TL;DR

Zonder allerlei SEO-technieken kunnen pagina’s om verschillende redenen hoog in de zoekresultaten van Google komen.

Leave a Reply

%d bloggers like this: