Cross device tracking met onhoorbaar geluid

unique audio beacon silverpush logoCross device tracking is de manier waarop websites, platforms, advertentienetwerken en andere organisaties die online actief zijn gebruikers identificeren die op verschillende apparaten, tablets, smartphones, connected TV’s en computers, online zijn. Het doel is om de persoon te volgen die op apparaat A actief is. Is het ook de persoon die apparaat B en C gebruikt? Er zijn drie manieren om gebruikers te volgen. In dit artikel worden deze toegelicht.

Retargeting

Voordat de technieken die worden gebruikt voor cross device tracking worden uitgelegd is het van belang te snappen waarom deze trackingtechniek gebruikt wordt. Om advertenties te retargeten moeten gebruiker kunnen worden geïdentificeerd. Retargeting wil zeggen dat een advertentie wordt getoond bij een gebruiker die een bepaalde handeling heeft verricht (een advertentie gezien, zoekopdracht geplaatst, brochure gedownload).

Als er wordt gezocht op het trefwoord AEX dan zijn advertenties over beleggen mogelijk relevant voor deze gebruiker. Er kan dan bijvoorbeeld de volgende dag door een advertentienetwerk als AdWords een advertentie van een bank worden vertoond met beleggingsdiensten. Deze advertentie wordt dan geplaatst op de nieuwspagina die deze gebruiker dagelijks bezoekt.

Cookies

Retargeting op een desktop is relatief makkelijk. Er wordt een cookie geplaatst en deze wordt bij een andere site opgeroepen waardoor de juiste advertentie kan worden geplaatst. Dit kan een tekst-cookie zijn of een LSO-cookie. Op mobiel is het al lastiger. Als er met Google Chrome wordt gesurft zijn cookies nog gedeeltelijk bruikbaar. Bij andere apps werkt dit anders. Hierdoor is het volgen van een individuele gebruiker moeilijk. Daarbij wordt er ook geadverteerd in apps en ook hier zou het juist targeten met relevante advertenties van belang zijn voor zowel adverteerder als gebruiker. De adverteerder bereikt zijn doelgroep beter, de gebruiker ziet relevante advertenties.

Cross device tracking

Er zijn drie manier voor cross device tracking:

  1. Deterministic
  2. Probabilistic
  3. Inaudible sounds / Niet hoorbaar geluid

Deterministic

Deterministic cross device tracking betekent dat gebruikers wordt gevraagd in te loggen. Hierbij kan met zekerheid worden vastgesteld wie de gebruiker is. Platforms als Facebook, Twitter, Amazon en LinkedIn en OS’s van Apple en Android vragen gebruikers in te loggen op alle apparaten. Apple gebruikt IDFA, Android gebruikt de Google advertentie-ID. Op deze manier kan de individuele gebruiker over verschillende apparaten worden gevolgd. En zodoende kunnen er dus gerichte advertenties worden vertoond op basis van profiel en gedrag binnen het platform.

Probabilistic

Probabilistic cross device tracking betekent dat er een kans wordt berekend dat een bepaalde gebruiker dezelfde is op verschillende apparaten. Op basis van weergegeven advertenties op verschillende apparaten wordt informatie verzameld. Een statistisch model geeft dan aan welke gebruiker dit waarschijnlijk is. Bedrijven als Tapad en Drawbridge verzamelen op hun datamanagementplatform (DMP) informatie over IP-adres, gebruikt apparaat, apps, soort browser, OS, locatie, Wifi-gebruik. En na verloop van tijd wordt inzichtelijk hoe gebruikers verschillende apparaten gebruiken. De kans dat de juiste gebruiker wordt gekoppeld is tussen de 60 en 90%.

Inaudible sounds

Er is een derde categorie om te bepalen welke apparaten worden gebruikt door dezelfde persoon. Er wordt niet ingelogd, maar er wordt met zekerheid bepaald welke apparaten worden gebruikt door het gebruik van een geluidscode.

SilverPush gebruikt geluid dat voor het menselijk oor onhoorbaar is om devices aan elkaar te koppelen. Zo wordt bekend wie welke apparaten gebruikt. Via bepaalde apps of op bepaalde pagina’s wordt er een unieke audio-beacon geplaatst. Deze speelt een geluidscode af. Apparaten die hier in de buurt zijn ontvangen dit geluid. Als er een app op smartphone of tablet deze geluidscode kan ontvangen worden de apparaten gekoppeld.

Silverpush zegt dat er niet continu kan worden meegeluisterd, maar dat enkel een audiocode in het door hen ontwikkelde formaat wordt verstuurd en ontvangen.

TV-reclame verbinden met smartphone, tablet, laptop en desktop

Reclames op TV kunnen worden voorzien van deze audio-beacon. Als de reclame wordt uitgezonden wordt de geluidscode verstuurd. Telefoons en tablets die het signaal  ontvangen kunnen vervolgens worden gebruikt om via bestaande advertentienetwerken en meewerkende apps een advertentie te vertonen.

Met de geluidscode wordt informatie verzameld over hoe lang de reclame is bekeken voordat er is gezapt en welke smart devices worden gebruikt. Dit wordt gecombineerd met de al bekende data. In april ’15 werd deze software door 6-7 apps gebruikt en tot die maand monitorde SilverPush 18 miljoen smartphones. Dagelijks verwerkt SilverPush 50 TB.

tl;dr

Met onhoorbaar geluid kunnen verschillende apparaten van een gebruiker worden gekoppeld, zodat er gericht kan worden geadverteerd.

 

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: