Omrijden voor kwaliteit. McDonald’s vs Burger King

McDonald's Burger King driveMcDonald’s in Frankrijk heeft een billboard geplaatst waarop is te zien dat McDonald’s altijd dichterbij is dan Burger King. Een klein bord waarop staat dat het 5 kilometer is naar de drive McDonald’s, een veel te lang bord met de complete routebeschrijving naar de eerstvolgende drive van Burger King: 258 kilometer.

Het doel is om aan te geven hoe makkelijk het is om naar de drive van McDonald’s te gaan. Met een video wordt dit verhaal verteld. Een reactie van Burger King kan niet uitblijven. Zij bedanken hun concurrent door het oude argument van stal te halen: voor kwaliteit wil iedereen reizen. Uiteraard wordt er met video gereageerd. Burger King vertelt wat er gebeurt nadat het verhaald in de McDonald’s video eindigt.

Hieronder staan beide video’s, eerst die van McDonalds, daarna die van Burger King.

 

Het antwoord van Burger King

Het modelstel ziet de borden en rijdt naar de McDrive om een koffie te bestellen. De keuze tussen klein en groot is makkelijk. Groot, want ze moeten nog een eind rijden. 253 kilometer verder zitten ze bij de Burger King aan de Whopper.

Vier P’s

Interessante marketing want beide grootmachten in de fastfoodwereld erkennen alleen elkaar als concurrent. Wereldwijde aandacht is het doel en dat hebben beide merken gekregen. Door een P te kiezen uit de traditionele 4 p’s kunnen beide partijen hun punt maken. Soms kan het gevaarlijk zijn vergelijkende reclames te maken, in dit geval profiteren beide merken van de concurrentiestrijd. McDonald’s zit overal (Plaats) en Burger King heeft de kwaliteit (Product).

TL;DR

McDonald’s neemt Burger King op de hak met billboard, Burger King reageert

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: