Scoren met een rel – Gamma’s kluspoezen

kluspoezenGamma België maakte een filmpje over kluspoezen om mannendag aan te kondigen. Daarnaast werd een bericht de wereld ingestuurd dat er ophef was over de vrouwonvriendelijke commercial. De commercial werd offline gehaald en vervolgens door “iemand” weer online gezet. Zie hier de formule om te scoren met een rel.

Gisteren stonden de kluspoezen op dit blog. Niet alleen die van Gamma ook de kluspoezen in een parodie namens Hubo. Drie katten met Hubo-helmen waren de kluspoezen van Hubo. Kort na het plaatsen van het blog haalde Gamma het filmpje offline. Een paar minuten later is het op een andere account weer online geplaatst.

Vier keer publiciteit

Gamma scoort veel publiciteit door een slimme manier van communicatie. Gepland of niet gepland, het werkt.

  • Ten eerste is er een video gemaakt met schaarsgeklede dames.
  • Ten tweede is er een (pers)bericht verspreid dat er een rel was over de kluspoezen, zo zou het vrouwonvriendelijk zijn.
  • Ten derde is de kluspoezencommercial offline gehaald.
  • Ten vierde zijn de kluspoezen even later weer online gezet. (ruim 50000 keer bekeken op die dag)

De kluspoezen werken

piek in de stats door kluspoezenSex sells, dus de video levert publiciteit op. Vervolgens was er een (geregisseerd?) relletje en dat zorgt voor meer publiciteit. Het offline halen is onzin volgens de ene groep, de andere groep vindt het terecht. Er wordt over gepraat. Door het weer online zetten van de video kan iedereen die veelbesproken video bekijken en heeft de groep die het graag wil zien weer de mogelijkheid om het te bekijken.
En dan is er ook nog de hashtag #gammakluspoezen en #kluspoezen. Met de nieuwe term kluspoezen kan de publiciteit goed gemeten worden.
En trouwens, niet alleen Gamma profiteerde van de publiciteit. Ook dit blog werd gisteren vaak bezocht (zie illustratie aan de linkerkant).

Onder controle?

Gamma België heeft dit uitstekend gedaan. Niet overal had Gamma de controle. Misschien was het niet eens gepland om het offline te halen. De opeenvolging van activiteiten zorgt dat waarschijnlijk iedereen weet dat het aanstaande zaterdag mannendag is en bezoekers van Gamma op de foto kunnen met de kluspoezen. Met dank aan de online community.

De bewuste commercial met kluspoezen

Leave a Reply

Skip to content
%d bloggers like this: