Mogelijkheden van DAB+ voor adverteerders

DAB+DAB+ is de digitale variant van FM/AM en de opvolger van DAB. DAB staat voor Digital Audio Broadcasting. Vanaf september dit jaar heeft DAB+ in Nederland landelijke dekking. Met DAB+ kan de uitzending op pauze worden gezet en het is mogelijk om plaatjes mee te sturen. Dit biedt mogelijkheden voor radiostations en adverteerders.

DAB+ vooral in auto’s

DAB+-ontvangers worden vooral in auto’s ingebouwd. Er kan extra informatie als tekst worden meegestuurd over bijvoorbeeld het programma, de gedraaide muziek of een reclameboodschap. Met een plaatje erbij kan er ook een albumcover of nieuwsfoto worden meegestuurd. Adverteerders kunnen hun producten laten zien.

Beelden via de radio

Niet altijd is het een goed idee om plaatjes in een auto te vertonen. Het kan afleiden. Er kan ook nuttige informatie worden meegestuurd. Informatie over files bijvoorbeeld of wegwerkzaamheden, voor zover dit nog niet via de navigatie gebeurt. En als er meerdere personen in de auto zitten, hoeft de bestuurder niet te worden afgeleid.

Adverteerders en DAB+

Adverteerders zullen voornamelijk beelden van producten, hun eigen merk en URLs willen meesturen.  Het wordt nog interessanter als er interactiviteit mogelijk is. Een plaatje wordt vertoond met daarbij een bestelknop of een offerteaanvraagknop. In combinatie met de locatie kan er lokaal worden geadverteerd.
Een restaurant kan rond ontbijt-, lunch- en dinertijd het menu van de dag laten zien en daarbij vermelden dat de volgende afslag moet worden genomen.
Adverteerders kunnen logo’s van hun bekende merken als subliminal inzetten. Kinderen op de achterbank vragen dan ineens of er een bezoek kan worden gebracht aan het fastfoodrestaurant, pretpark of zwemparadijs.

Nu klinkt dit nog als toekomstmuziek. Straks is deze muziek ook te zien.

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: