Long copy leeft – Aan alle Nederlanders
Namens de VVD van minister-president Mark Rutte is een advertentie geplaatst met een brief aan alle Nederlanders. De boodschap valt op, net als de vorm en toon. Een beeltenis van de VVD-lijsttrekker met daaromheen de lange tekst.
De long copy kreeg snel navolging van 50+, Dwars en Micha Wertheim. Ook met een afbeelding van het halve gezicht van het boegbeeld en daaromheen de tekst gedrapeerd.
Lange teksten in reclame impliceren dat er over het merk gepraat moet worden. Niet in het wilde weg geschreven teksten, maar woord voor woord bedachten zinnen en alinea’s.
Naast de lange tekst is een afbeelding van de helft van het gezicht van de afzender. De laatste alinea begint met: Laten we.. hierin wordt opgeroepen tot dat wat we (de Nederlanders) zouden moeten doen.
Naast de tekst en de afbeelding is onderaan het partijlogo afgebeeld met de slogan Normaal. Doen. Op zich niet heel normaal om achter normaal een punt te zetten en achter doen nog een keer. Normaal doen! was wellicht een beter optie.
Het antwoord van Henk Krol met de partijstandpunten van 50+ in de brief ziet er op het oog hetzelfde uit. Lange tekst, half portret, wel een iets lichtere achtergrondkleur. Als payoff gebruikt 50+ Heel Normaal.
Het antwoord van de jongeren van GroenLinks lijkt ook op de versie van Mark Rutte. In de aanhef richt Dwars zich ook direct tot Rutte. Waar de minister-president eindigt met Ik zou nergens anders willen wonen u wel? sluit Noortje Blokhuis af met Dat is het Nederland waarin ik wil wonen. U toch ook?
Micha Wertheim (VN) herschreef de brief van Rutte en begint met Aan Bijna Alle Nederlanders. Vervolgens houdt hij de liberalen een spiegel voor.
De boodschap en toon van de Ruttebrief nodigde uit tot kopiëren. Long copy is springlevend.
Update
Massih Huttak schreef een brief aan alle jongeren in Nederland.
Leave a Reply