Schrijf voor jezelf, niet voor een klant

De Winston Fletcher Fiction Prize moedigt schrijvers aan voor zichzelf te schrijven, niet voor een klant. F. Scott Fitzgerald, Salman Rushdie en Joseph Heller werkten allemaal als reclametekstschrijvers voordat ze romanschrijvers werden. Het schrijven van reclameteksten is misschien wel een goede voorbereiding voor boeken schrijven.

De Winston Fletcher Fiction Prize is een Britse fictiewedstrijd. Schrijf 4000 woorden, win £2000. In 2015 is een campagne opgezet om toekomstige schrijvers te bereiken. Hierin worden boeken van de hierboven genoemde schrijvers bekritiseerd zoals advertentieteksten door klanten worden voorzien van commentaar.

Over Midnight’s Children van Salman Rushdie: “Hey Salman, goed werk zover. Dit project begint nu vorm te krijgen. Ik heb wel een paar opmerkingen.

Over The Great Gatsby van F. Scott Fitzgerald: “Goedemorgen Francis, fantastisch werk heb je al geleverd, maar het team en ik hebben een paar opmerkingen”

Over Catch 22 van Josep Heller: “Ha Joe, dank je wel voor de snelle start hiervan. We maken ons zorgen over de realisatie. Die delen we graag met je. Dit zijn ze:”

De boeken zijn natuurlijk grote successen geworden, zelfs zonder zulke opmerkingen. De campagne gebruikt als tagline: “Schrijf voor jezelf. Niet voor een klant”

Kom, ga lezen. En schrijven.

winston-fletcher-fiction-prize-midnight's children
winston-fletcher-fiction-prize-the great gatsby
winston-fletcher-fiction-prize-catch 22

Leave a Reply

%d bloggers like this: