BBcup 2006 Weekend 2

Miraculeus

door: Мир-akel

De training op zaterdag is ordentelijk verlopen. Team Мир-akel traint op de boothandling. Dit heeft een goede werking op de rest van het weekend. In de pauze op zaterdag worden vakkundig de mosselbanken van de boot afgebikt. Het roer wordt teruggebracht in zijn oorspronkelijke druppelvorm, en de kiel wordt geslepen.
De middagtraining bestaat uit up- en downwindbaantje met een subliem geconstrueerde gate.
�s Avonds wordt uitgelegd waarom het protest dat vorige weekend ontvankelijk was verklaard niet ontvankelijk werd verklaard. Vervolgens is er het grote-sinterklaasspel. Hilariteit alom en net als je die leuke cadeaus hebt, moet je weer naar een andere tafel.

Zondag is het weer serieus wedstrijdvaren. Er is meer wind dan het vorige weekend en dat is voor team Мир-akel gunstig. Bij de eerste wedstrijd zijn er drie starts nodig om het veld goed te laten wegkomen. Bij de eerste start zat team Мир-akel in een goede positie met goede scoringskans. Helaas is er een algehele terugroep. Bij de tweede start liggen we een bootlengte voor op de rest en blijkt er een individuele terugroep te zijn. Dit zien we te laat, waardoor we besluiten door te varen. Achteraan varen en veel punten krijgen of een drielettercode krijgen en veel punten plus een krijgen. Gelukkig wordt na een paar minuten alsnog tot een algehele terugroep besloten. De derde start gaat goed, team Мир-akel vaart mee met de grote jongens en wordt beloond met een 7e plaats.

De tweede wedstrijd ligt het pinend een stuk hoger. Er wordt besloten tot een stuurboordstart, maar als wij dit zien, waar is dan de rest? Doen wij het dan toch verkeerd? Natuurlijk zetten we gewoon door en over stuurboord gaan we voor het hele veld langs. Vervolgens wordt team Мир-akel overvallen door een soort van positieve paniek. Er zit niemand voor ons, iedereen zit achter ons en iedereen achter ons lijkt of hoger of sneller te varen of zelfs allebei te doen. Dit voorop varen smaakt naar meer, het is van korte duur, want we ronden als 3e de bovenboei. In de daaropvolgende rakken verliezen we een plaatsje en komen we 4e te liggen. In het laatste kruisrak blijkt onze onervarenheid. Door een loefboot worden we opgelopen en vervolgens overdonderd, we hebben te weinig kennis van de juiste regels. Wat mogen we doen? Loeven, op de juiste koers blijven, en als we mogen loeven tot waar? Door dit grapje, waar wij dus het P-woord hadden moeten roepen en tot in de wind hadden moeten loeven, verliezen we 3 plaatsen. Weer zijn we 7e.

De derde wedstrijd in de middag wordt gevaren met nog meer wind. Op het startschip wordt eerst besloten niet te laten reven, maar na toenemende vlagen wordt dit alsnog verplicht gesteld. De starters hebben hiermee een goede beslissing genomen. Iedereen steekt snel rif en de startprocedure wordt ingezet. Weer ligt het pinend hoger en een stuk gunstiger. Hierdoor wordt het veld netjes verdeeld over de startlijn. De taakverdeling aan boord bij team Мир-akel blijkt nog niet goed genoeg te zijn doorgesproken. Na een chaotische start waarbij het hele veld langs ons heen dendert gaan we vanuit een van de laatste posities de strijd aan. Het mooie aan achteraan varen is dat je kan tellen hoeveel boten je nog moet inhalen. Tijdens de wedstrijd wordt de taakverdeling aangepast. Ondertussen zien we andere boten water scheppen, bijna omslaan, niet overstag komen en langzamer varen dan team Мир-akel. Dit is een goed teken. De inhaalrace is begonnen. De volgende rakken worden meerdere boten ingehaald en een elfde plaats is het gevolg.

Al met al is er beter gevaren dan het vorige weekend. De beste start in de tweede wedstrijd smaakt naar meer en er moeten mogelijkheden zijn om verder te stijgen in het klassement. In het dagklassement een 9e plaats levert een stijging op van twee plaatsen naar plaats tien in het algemeen klassement. Nu gaan de regels bestudeerd worden, zodat we niet meer worden afgetroefd op dat vlak.

Leave a Reply

Best Wordpress Popup Plugin
Skip to content
%d