Een sterk logo. Wat zijn de overeenkomsten?
Op basis van een onderzoek naar de top 50 sterke merken zijn logo’s geanalyseerd. Er zijn nogal wat overeenkomsten in de logo’s en merknamen. Wat maakt een logo sterk? Het logo is natuurlijk niet het enige wat een merk sterk maakt, er is een hele mix aan p’s om sterke merken te creëren.
De analyse
Bij 94% staat het verkochte product niet in het logo. Op dit percentage valt wel wat af te dingen, merken waar het product wel in het logo staat vermeld zijn Coca Cola, HSBC, Harley Davidson en MTV.
De pay-off staat niet in het logo en er is een duidelijk lettertype gebruikt. Driekwart van de logo’s heeft, zonder zwart en wit mee te tellen, maar een kleur. Driekwart van de logo’s gebruikt alleen letters, zonder symbolen en drie van de vijf logo’s bestaan uit een woord en de helft heeft een merknaam van zes letters of minder.
Acroniemen komen veel voor en bij tweederde is er een rechthoekige vorm gebruikt. Bij de helft is de achtergrond keurig opgevuld met een kleur. Blauwe blokken zijn populair.
Beeld
Kijk zelf maar, hieronder staan de 50 sterke merken van een paar jaar geleden. Facebook staat hier bijvoorbeeld nog niet bij, ook die valt prima binnen de omschrijving, een kleur, blauw blok, rechthoek en een simpel en helder lettertype.
Leave a Reply