Drieletterige marketingafkortingen
Marketeers zijn gek op drieletterige afkortingen en als ze ook nog acroniem zijn, is het feest. SEO, SEA, SEM, CPC, PPC, CPM, CRM, B2B, B2C, CPL, ROI, CMS, CTR. Lees hieronder wat deze drieletterige marketingafkortingen betekenen.
B2B: business to business. Verkoop van bedrijven aan bedrijven
B2C: business to consumer. Verkoop van bedrijven aan consumenten
CPC: cost per click. De kosten per klik op een vertoonde advertentie
CPL: cost per lead. Kosten per lead (potentiële klant)
CPM: cost per mille. Kosten per 1000 vertoningen van een advertentie
CMS: contentmanagementsysteem. Systeem om content op oa een website te beheren
CRM: Customer relationship management. Optimaliseren van contacten met klanten. Interacties worden bijgehouden in een CRM-systeem
CTR: Click-through rate. Percentage klikken op een advertentie ten opzichten van de vertoningen van die advertentie
PPC: pay per click. Zie CPC
ROI: return on investment. Opbrengsten ten opzichte van de investering
SEA: search engine advertising. Adverteren bij zoekwebsites
SEM: search engine marketing. SEO en SEA bij elkaar. In andere landen wordt met SEM ook vaak enkel SEA aangeduid.
SEO: search engine optimisation. Het optimaliseren van websites voor zoekmachines
Leave a Reply