De concurrent bashen in een advertentie
Concurrenten zijn nodig om samen de markt te veroveren. Twee concurrenten die hun pijlen op elkaar richten worden samen groot. Bekende voorbeelden zijn Coca Cola en Pepsi of Samsung en Apple of Burger King en McDonalds. En we zien supermarkten ook steeds meer dit soort reclames inzetten, vaak met een prijsvergelijking.
Vergelijkende reclame
Door een vergelijkende reclame te maken wordt er een referentiepunt vastgelegd en vervolgens wordt er gezegd dat het product (of dienst) van de adverteerder beter is. Dit wordt niet altijd expliciet zo gezegd, soms is humor voldoende. Door te vergelijken met een concurrent wordt de keuze beperkt voor de consument. Blijkbaar zijn dat namelijk de merken waar het om gaat.
Soms maken fans deze advertenties
Als een klein aantal merken de markt domineert dan zullen andere spelers ook proberen deze te gebruiken in campagnes om te groeien. Zo was Nokia erg blij dat Apple de iPhone in meer kleuren ging leveren, dat had elke kleuter Nokia namelijk al bedacht. En niet altijd zal een bedrijf zelf deze reclames maken of publiceren. Ook de fans van het merk maken dit soort reclames, die dan vervolgens weer worden verspreid op het web.
Atari had niets om mee te vergelijken en dus werd er naast hun spellen een leeg beeldscherm geplaatst.
Voorbeelden van vergelijkende reclames
Hieronder staat een aantal voorbeelden van vergelijkende reclames.
Leave a Reply