Zo verbetert Google medische informatie in zoekresultaten

Google weet wanneer er een griepepidemie plaatsvindt. Google is de eerstelijnshulp voor medische vragen. Google is de vraagbaak om meer te weten te komen over allerlei medische kwesties. Een op de twintig zoekopdrachten is medisch gerelateerde. Niet altijd is de informatie in de getoonde zoekresultaten correct en volledig. Daarom introduceert Google een uitbreiding op de Knowledge Graph.

Hieronder staat eerst wat de Knowledge Graph is, met een voorbeeld en vervolgens wordt uitgelegd welke medische gegevens er ook beschikbaar gaan komen. Daarna nog een kritische noot.

Knowledge Graph van Google

De Knowlegde Graph wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Aan de rechterkant verschijnt informatie die afkomstig is uit verschillende bronnen zoals Wikipedia en CIA World Factbook. De Knowledge Graph is contentmarketing voor Google. Door gebruikers beter te bedienen, blijven de gebruikers terugkomen.
In de schermafbeelding hieronder is de SERP (pagina met zoekresultaten) te zien voor het trefwoord “rijksmuseum”. Aan de rechterkant van de zoekresultaten staat een afbeelding, de kaart, de openingstijden, het adres, telefoonnummer, kunstwerken en ook verwante musea.

Google knowledge graph

Medische gegevens in de Knowledge Graph

In de VS is Google begonnen met het vertonen van medische gegevens in de Knowledge Graph. Er worden typische symptomen en behandelingen weergegevens en ook hoe vaak het voorkomt, of het besmettelijk is, bij welke leeftijden het voorkomt. Voor een aantal aandoeningen worden illustraties vertoond.

Op basis van deze informatie kan je zoektocht vervolgens en kan je informatie op websites beter duiden of weet je beter wat je moet vragen aan je arts. Google werkt samen met een medisch team. Google stelt dat alle feiten zijn gebaseerd op informatie van artsen en andere medische bronnen op het web. Elk feit is volgens de zoekgigant door 11.1 artsen gecontroleerd. Op dit moment is er informatie beschikbaar voor meer dan 400 aandoeningen.

Google waarschuwt dat het geen medisch advies is. Het techbedrijf weet dat het per persoon kan verschillen wat het effect is van een bepaalde aandoening. Er wordt geadviseerd om medische hulp in te roepen als er iets niet duidelijk is of er een zorg blijft bestaan.

Koorts in de Knowlegde Graph

Een zoekopdracht op “flu” levert het volgende resultaat op:

Google medical facts in Knowledge Graph Flu

De SERP voor het trefwoord “flu” (griep), inclusief illustratie in de Knowledge Graph

Kritiek

Dit is weer een uitbreiding van Google die een stap verdergaat. Niet alleen vergaart Google meer kennis over haar gebruikers, het verkrijgt ook waardevolle informatie die verhandeld zou kunnen worden. Google zegt daarvoor geen plannen te hebben. Google wil vooral hogere kwaliteit gezondheidsinformatie tonen. Op dit moment lijkt dat daar ook op.

Het wordt het nu getest op de Amerikaanse markt. Bij succes wordt het internationaal uitgerold. Op het moment dat gebruikers er aan gewend zijn kan er worden gekeken naar een verdienmodel. Wat er sowieso gebeurt is dat de gebruikers van Google beter worden bediend en niet via de concurrenten gaan zoeken. Door dit betere verkeer en de extra kennis kunnen ook de advertenties beter worden toegespitst. Dit heeft als gevolg dat daar vaker op geklikt wordt en dat er dus omzet wordt gegenereerd voor Google.

Gezonde SEO

Voor een organisatie met een website waarop informatie staat met betrekking tot gezondheid is het een prikkel om te zorgen dat deze informatie klopt en goed te lezen is. Op deze manier wordt de kwaliteit van de website getoond en kan de informatie wellicht worden opgenomen in de Knowledge Graph. Google kan bijvoorbeeld met cookies zien hoe lang een bezoek duurt aan een website. Dit zou een indicator kunnen zijn voor kwaliteit. Het is van belang om de content dan zo optimaal mogelijk aan te bieden, ingewikkelde informatie simpel en correct te presenteren en zich te richten op de gebruiker.

Als de SEO (zoekmachineoptimalisatie) goed wordt toegepast krijgen sites met de beste medische informatie meer bezoekers en afhankelijk van het doel van die website ook meer bewustwording, afzet, omzet, etc.

Nederland

Het is nu nog niet bekend wanneer dit beschikbaar is in Nederland. Het is op dit moment beschikbaar in de Engelse taal en gericht op de Verenigde Staten.

TL;DR

Google voegt medische informatie toe aan de knowledge graph. Met een kek plaatje.

Leave a Reply

%d bloggers like this: