Advertenties zijn weg in Google, wat is het gevolg?

AdWords logoGoogle laat mobiel steeds meer leidend zijn. De advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen bij desktop-resultaten. Nu staan maximaal vier advertenties aan de bovenkant. Dit waren er drie. Onderaan worden maximaal drie advertenties getoond. Hiermee is de vormgeving meer in lijn met mobiel waar geen plaats is aan de rechterkant.

In plaats van elf advertenties op de SERP, worden nu maximaal zeven betaalde resultaten vertoond. De organische resultaten zakken, omdat bovenaan een extra advertentie wordt geplaatst. In de short tail lijken advertenties hiermee relevanter voor zoekopdrachten met een koopintentie dan organische resultaten.

De veranderingen in de resultaten op desktop:

  1. Geen advertenties meer aan de rechterkant op de SERP
  2. Vier advertenties bovenaan in plaats van drie, maar alleen bij zoekopdrachten met een hoog volume
  3. Drie advertenties onderaan
  4. Totaal zijn maximaal zeven advertenties te zien op de SERP. Dat is vier minder dan voorheen
  5. De knowledge graph en Google Shopping blijven wel te zien aan de rechterkant

Koopintentie

google parijs hotel

klik voor vergroting

Zoekopdrachten met een hoog volume zijn zoekopdrachten met een hoge koopintentie. “parijs hotel” is hier een voorbeeld van. Het screenshot staat hiernaast. Eerst worden vier advertenties getoond, vervolgens de local pack en dan pas de organische resultaten.

De gevolgen voor de kosten voor marketeers zijn nog niet duidelijk. Door het hogere aantal topspots waardoor de CPC wellicht omlaag gaat, zijn er minder plaatsen voor advertenties boven de vouw waardoor de CPC weer omhoog kan. De komende weken en maanden blijkt wat het effect is op de kosten voor de advertenties.

Op advertenties aan de bovenkant wordt tien keer meer geklikt dan die aan de zijkant. De impact van het verdwijnen van de advertenties aan de rechterzijde is daarmee klein. De gemiddelde plaats wordt nu wel duidelijker. Als die in de top vier is, dan is de advertentie aan de bovenkant van de SERP te zien.

Organisch pas na twaalf betaalde resultaten

pannenset google SERP

klik voor vergroting

Zoek op “pannenset”. De SERP begint dan met vier advertenties bovenaan, de acht Google Shopping-resultaten staan aan de rechterkant. De organische resultaten beginnen met een hoog beoordeelde website van Coolblue. Fonq, Bol en Blokker volgen in de organische resultaten.

Om zichtbaar te zijn tussen alle SEA en SEO-geoptimaliseerde zoekresultaten is het meer dan ooit van belang de website continu te blijven optimaliseren en verbeteren. SEA-marketeers moeten blijven monitoren hoe vaak de advertentie wordt vertoond en wat het effect is op het klikgedrag.

TL;DR

Meer advertenties bovenaan de Google-SERP, geen aan de rechterzijde.

Leave a Reply

%d bloggers like this: