Meer berijk door fout in het bericht

De taalliefhebber gruwelt van de titel bij dit blog, of deze blog. Het blog, de blog. Het mag allebei en iedereen heeft een voorkeur. Wat wel opvalt is dat een spelfout in de titel, of in een tweet of een fout in een illustratie leidt tot meer bereik.

Wat is dat toch? Dat wat anders is dan normaal valt op, zo simpel is het. Een scheefhangend schilderij valt op naast de rechthangers, net niet symmetrisch wordt door meer mensen gezien dan een beeld in evenwicht. Vandaag had de Volkskrant een prachtige fout in de krant. Op een stikstofkaart met allerlei elementen zoals kleuren en ruiten met een grijstint op exacte locaties. Overbelasting van Natura 2000-gebieden zijn zo in kaart gebracht.

Het in beeld brengen van data is een prachtig vak. In deze kaart staat alleen een fout. De provincies Groningen en Friesland zijn verwisseld. Aardbevingsgebied is nu Fries. Misschien dat het niet eens iedereen opvalt. Dat zegt dan meer over de interesse in de noordelijke provincies, de (te weinige) aandacht voor aardrijkskunde of gewoon een focus op iets anders. De fout in de kaart valt veel mensen op, kijk maar eens op Twitter.

Heb je het bericht tot hier gelezen? Dan ook gelijk sorry voor het berijk in de titel. Het viel in ieder geval genoeg op om erop te klikken. Hiermee is weer eens aangetoond dat een spelfout zorgt voor een groter bereik.

Leave a Reply

Skip to content