BBcup 2005 weekend 1
Eerste weekend BBCUP
door: Koffie
Op het startschip staan is een vak apart, Een wedstrijdzeilen ook .
Als vanouds heeft de training op zaterdag gezorgd voor een aantal puntjes op de i. Maar op welke i? En welke puntjes?
Precies,op zaterdag ging het goed, of dat kwam door onze progressie of dat geluk een rol speelde was niet te achterhalen. Natuurlijk hadden we een goede coach. Dat mag niet onvermeld blijven. Dankjewel Jeroen voor de uitstekende aanwijzingen waardoor we een hoop hebben geleerd.
Vol goede moed hebben we ons voorbereid op de dag waar het in dit weekend om ging: de wedstrijddag.
Zaterdagavond zijn om iets over tien de boten verdeeld. We lachten nog om de teams die hun boot gingen poetsen, want wat zou dat nou uitmaken? De spirit was hoog en de alcoholische versnaperingen werden gemoedelijk soldaat gemaakt.
Wij waren er helemaal klaar voor. Laat de zondag maar komen. Als we met de training eentjes varen, dan kan dat in het echt ook. De strategie was al snel duidelijk, we wilden namelijk als eerste finishen. De uitvoering hiervan is al wat lastiger. Wat moesten al die boten bij de start, waarom konden ze niet even netjes achter aansluiten? Waarom kregen we geen ruimte? En wat betekent dat geschreeuw over �LOEVEN� en �HEY, JE MAG NIET BINNENDRINGEN�? We wilden dan ook snel weg uit deze kluwen van ongebreidelde UPBBCUP-wedstrijdzeilers.
Starten dan maar over de andere boeg, hadden we daar weer een probleem dat iedereen begon te schreeuwen �BAKBOORD, BAKBOOHOOORD!!�, terwijl wij toch echt van links kwamen. Maar goed dan varen we er wel omheen.
We zagen al snel dat de wind niet eerlijk was verdeeld over het wedstrijdveld. En met de les van Nik in ons achterhoofd hadden we het kruisrak onderverdeeld in 3 stukken. Na het startsignaal hebben we ons door de vuile-wind-kegel van de andere boten moeten worstelen om luctor et emergo weer ergens vrije wind te vangen. De start was niet al te best en dat verklaarde op dat moment ook onze positie in het veld. We konden onze achtervolgers tellen op een hand met zes vingers. Vervolgens kregen we deel twee en drie van het kruisrak, ook hier bleek dat er andere boten waren die in een kortere tijd relatief dezelfde afstand hadden overbrugd.
De eerste boot ronde de bovenboei en de gedachte kwam naar boven dat die boot wel een stuk moet hebben afgesneden. Helaas, in de regels staat niet dat dit verboden is. Oftewel wij maakten te veel meters of wij hebben niet hard genoeg gevaren. In de bezeilde rakken konden we op onze positie behouden en zelfs boten inhalen, maar liever waren we planerend en met een stralende lach op ons gezicht langs de concurrentie gevaren.
Na een uitgebreide evaluatie aan boord onder het genot van een verse gevulde koek en een heerlijke bak KOFFIE, hebben we een nieuwe roermeester aangesteld. Sowieso is de teamopzet dat we elke wedstrijd een nieuwe roermeester hebben. De nieuwe roermeester kon het tij niet keren en we eindigden wederom voor in de achterhoede en dus hoopten we dat de derde roermeester het nog beter zou doen. Het begin van die laatste wedstrijd lagen we achteraan. En eerlijk is eerlijk het is best mooi om te zien hoe goed andere zeilen, maar het is ontzettende vervelend als je dan zelf niet zo goed zeilt.
Tijdens deze wedstrijd is de wind gaan liggen en dit betekende dat de optimale bootsnelheid logischerwijs lager lag dan daarvoor. Er is echter een groot voordeel aan het achteraan zeilen, je kan namelijk precies zien hoeveel boten je nog moet inhalen. Tijdens onze inhaalrace werd door de wedstrijdleiding de baan ingekort. Dit betekent ook dat de wedstrijd minder lang duurde dan verwacht en dus hebben we slechts 5 boten ingehaald. Als de wedstrijd langer had geduurd, hadden we ons ongetwijfeld op het podium gezeild, maar of dat zou lukken, komen we nooit te weten. Onze klassering zorgde voor veel puntjes, maar weer niet voor de puntjes op de juiste i-tjes.
Dit weekend hebben we veel geleerd over het wedstrijdzeilen maar ook over de communicatie aan boord. Om volgende races beter te presteren hebben we dan ook besloten om een aantal dingen te doen: We gaan een megafoon aanschaffen om de communicatie te verbeteren, zowel aan boord, als naar andere boten. Verder moeten we misschien toch maar de onderkant gaan polijsten en tot slot hebben we besloten om harder te gaan varen.
Hiermee weten we dus wat onze i-tjes zijn, en waar onze puntjes op moeten staan.
Veel succes iedereen en tot het volgende BBCUP-weekend.

Leave a Reply