Positieve versterking, cadeaukaarten als bindmiddel.

Cadeaukaarten helpen bij klantenbinding

Er zijn verschillende manieren om gedrag te beïnvloeden. Hieronder wordt een aantal manieren toegelicht. De positieve versterking wordt uitgebreider uitgelegd. Er zijn verschillende manieren om dit toe te passen bij klantenprogramma’s. Met cadeaukaarten kan er meer waarde worden gecreëerd voor organisatie en klant.

Gedrag

Een aantal manieren om gedrag te beïnvloeden.
1.    Positive reinforcement/Positieve versterking

Het toevoegen van een beloning om herhalingsgedrag te stimuleren, hieronder zal ik dit verder toelichten.

2.    Negative reinforcement/Negatieve versterking

Het wegloten van een element om herhalingsgedrag te voorkomen. Bijvoorbeeld eerder van huis weggaan om de file te vermijden

3.    Extinction/verdwijnen

Het niet erkennen van bepaald gedrag waardoor er geleerd wordt dat het niets oplevert. Bijvoorbeeld door op tweets met een bepaalde strekking niet te reageren

4.    Punishment/straf

Het bestraffen van gedrag. Vooral het loyaliteitsprogramma van de KLPD is hier goed in door overtreders van verkeersregels een boete op te leggen.

Loyaliteitsprogramma

Bij loyaliteitsprogramma’s en spaarprogramma’s is er sprake van positieve versterking.
De klant wordt beloond voor gedrag. Bijvoorbeeld door het toekennen van zegeltjes, stempels, spaarpunten of kortingsbonnen dit bij het eerstvolgende bezoek zijn te gebruiken.
Loyaliteitsprogramma’s zijn er diverse soorten en maten. De doelen zijn meestal klantenbinding, vergroten van de kennis over de organisatie, verbeteren van de houding ten opzichte van de organisatie, het daadwerkelijk realiseren van herhalingsbezoeken en het verhogen van afzet en omzet.

Registratie

Klanten kunnen zich registreren om mee te doen aan een klantenprogramma. Dit biedt mogelijkheden voor de organisatie om de hierbij verkregen gegevens te gebruiken om ook aanbiedingen te sturen en de klanten te attenderen op speciale evenementen. Als de klantengegevens ook nog eens zijn gekoppeld aan het koopgedrag dan kunnen er zelfs gepersonaliseerde aanbiedingen worden gedaan. De bonuskaart van de Albert Heijn is hiervan een goed voorbeeld.

Geen registratie

Klanten kunnen meedoen aan een spaarprogramma zonder zich te registreren. Het plakken van zegeltjes op een spaarkaart is een instrument dat bij vele kleine en grote organisaties wordt ingezet. (Etos, Hoogvliet, Shell, Albert Heijn)

Automatisch meedoen

Klanten kunnen ook ongewild, maar niet per sé ongewenst, meedoen aan een klantenprogramma. Zo kan er bij de ING worden gespaard voor rentepunten. Elke euro aan rente levert een rentepunt op.

Interessante variaties

Klanten kunnen ook meedoen aan het bereiken van doelen door collecties aan te bieden. Een organisatie kan bijvoorbeeld elke maand een ander stuk servies op de markt brengen. Er is geen registratie nodig. Klanten moeten elke maand naar de winkel om de aanvulling op dit servies aan te schaffen. Dit kan ook met cadeaukaarten. Door een eenheid te creëren in de ontwerpen van de kaarten worden het meer dan alleen waardedragers. Het worden verzamelobjecten. Door ook nog eens een extra te bieden als iemand de hele set cadeaukaarten ineens inwisselt wordt de kans erg groot dat de cadeaukaartenverkoop wordt vergroot.

Leave a Reply

%d bloggers like this: