Zo promoot je lezen!

De Nationale Voorleesdagen zijn begonnen. Van drieëntwintig januari tot en met twee februari staat het voorlezen aan kinderen die niet kunnen lezen centraal. In 2013 bestaat Stichting Lezen 25 jaar, Stichting Lezen & Schrijven 10 jaar, De Nationale Voorleeswedstrijd 20 jaar, De Nationale Voorleesdagen 10 jaar en BoekStart 5 jaar. Om iedereen te laten ervaren hoe leuk en waardevol voorlezen is, is 2013 uitgeroepen tot het Jaar van het Voorlezen.

Voorlezen

Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hun veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters zijn er De Nationale Voorleesdagen. Deze dagen hebben als doel het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, te bevorderen. Zo worden kleintjes grote lezers.

Naar de bibliotheek

Met de naschoolse opvang ging mijn dochter afgelopen woensdag naar de bibliotheek (of: bibiotheek, zoals zij het noemt). Ze zag er allemaal boeken die ze al kende. Deze worden thuis al voorgelezen. Ze zag boeken die ze niet kende. Ze besloot te leren lezen, want ze heeft het plan om die boeken te gaan lezen.

Zelf lezen

Na het voorlezen komt het zelf lezen. De bibliotheek is de plek om nieuwe boeken te leren kennen en nog meer te gaan lezen. Om het lezen te promoten en om gebruik van social media te vervangen door lezen heeft Lamar een advertentiecampagne bedacht voor de Milwaukee Public Library.

Advertenties om lezen te promoten

Logo’s van drie bekende sociale netwerken zijn omgetoverd tot logo’s die het lezen promoten. Het doel is ons er aan te herinneren meer boeken te lezen in plaats van statusupdates checken, video’s kijken of tweeten.

[Twitter] 140 characters? Try milllions

140 characters try millions. Twitter. Milwaukee Public Library

[Facebook] Put your face in a book

Put your face in a book. Facebook. Milwaukee Public Library

[YouTube] You could be reading

You could be reading. Youtube. Milwaukee Public Library

Leave a Reply

%d bloggers like this: