Google AdWords, mogelijkheden voor zoekwoorden

Logo Google AdWordsZoekwoorden in Google AdWords kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Zo is er een exacte match en een brede zoekvariant. Bij combinaties van zoekwoorden zijn er nog meer mogelijkheden. Er kan gebruik worden gemaakt van de broad match, broad match modifier, phrase match, exact match en negative match.

Broad match/Breed zoeken

Gebruik een woord of een aantal woorden zonder extra tekens erbij. Advertenties verschijnen dan als er gezocht wordt op het betreffende woord, synoniemen, verwante woorden of andere relevante woorden dan kan je advertentie verschijnen.

Voorbeeld: blog over marketing levert resultaten op voor onder anderen: blog over marketing, blog over marketing en strategie, leuk blog over marketing, blog over marketing lezen, blog over communicatie, nieuws over marketing.

Broad match modifier/Modifier voor breed zoeken

Zet een plus voor het woord en alleen directe variaties worden getoond. Synoniemen of gerelateerde zoekopdrachten worden genegeerd.

Voorbeeld: +blog +over +marketing triggert de advertentie ook bij blog over marketing, blog over marketing lezen.Het levert geen resultaten op voor blog over communicatie of boek over marketing

Phrase match/Woordgroep

Zet de zin tussen aanhalingstekens en de advertentie wordt getriggerd er op die zin of variaties ervan wordt gezocht.

Voorbeeld: “blog over marketing” werkt ook bij leuk blog over marketing, interessant blog over marketing.
Er worden geen advertenties vertoond bij marketingblog, marketingwebsite, blog over communicatie

Exact match/Exact zoeken

Zet de keywords tussen vierkante haken en er wordt alleen een advertentie vertoond als er exact op die zoektermen wordt gezocht.

Voorbeeld: [blog over marketing] levert alleen een advertentie op bij blog over marketing.
Er worden geen advertenties vertoond bij weblog over marketing of marketingblog

Negative match/Uitsluitingszoekwoord

Een zoekwoord uitsluiten kan door er een min voor te zetten. Stel dat er een bakker is die alleen brood verkoopt en geen banket. Het zoekwoord is dan brood en voor banket en taart wordt een min gezet.

Voorbeeld: -banket

Hoe relevanter, hoe beter

AdWordscampagnes kunnen veel opleveren. Door gebruik te maken van bovenstaande voorbeelden kan er beter worden getarget en kan ervoor worden gezorgd dat alleen bezoekers naar je site komen die daar ook daadwerkelijk iets aan hebben. De relevantie is dan hoog en potentiële klanten klikken sneller op je advertentie.

Leave a Reply

%d bloggers like this: