Adblockers en de toekomst van online adverteren
“We we zien dat u een adblocker gebruikt, wilt u voor onze website een uitzondering maken en de adblocker uitschakelen?” Deze vraag wordt op inmiddels zoveel sites gesteld dat er van uitzondering geen sprake meer kan zijn. Bild.de kan helemaal niet worden gelezen met een ingeschakelde adblocker.
Meer internetters gebruiken adblockers om advertentievrij te kunnen surfen, niet lastig te worden gevallen door gedateerde advertentieformaten en snelheid van het laden van de website te verhogen. Dit laatste heeft zeker op een mobiel apparaat een grote impact.
Journalistiek en betaalde content
Er is een scheiding tussen journalistiek en betaalde content. Door adverteerders op een andere manier een platform te bieden verandert de geloofwaardigheid van publicaties in datzelfde medium. Voorbeelden zijn advertorials, branded content of het pluggen van producten.
Het niet vertonen van advertenties leidt tot een lagere opbrengst. NRC is begonnen met alleen de daadwerkelijk vertoonde advertenties in rekening te brengen. Ook hiermee wordt de opbrengst verlaagd voor de krant, maar de adverteerders krijgen betere inzichten in het effect van advertenties.
Dataverzameling
Websites houden precies bij wat een lezer doet, hoe lang een artikel wordt gelezen en waar er op wordt doorgeklikt. Op de achtergrond zijn er nogal wat trackers actief. Met Lightbeam kan je dit zelf ook inzichtelijk maken. In de afbeelding hieronder is mijn surfgedrag van een week te zien. De cirkels geven aan welke sites zijn bezocht, de driehoeken zijn third party sites. Dit zijn sites die informatie verzamelen of advertenties laten zien en ook de CDN’s (Content Delivery Networks) zijn hier onderdeel van. De paarse lijnen geven cookies aan die via de bezochte en de third party website zijn geplaatst.
Adblocker blokkeert ook malware
De vraag van een website om een adblocker uit te schakelen voor een bepaalde website heeft waarschijnlijk niet als resultaat: “Ja, natuurlijk. Ik zet de adblocker uit, zodat ik al die advertenties weer te zien krijg.” De volgende stap is dat er adblockers worden geprogrammeerd die de advertenties gewoon downloaden, maar niet vertonen. Of de adblockers omzeilen de detectietechnieken van de uitgevers.
De adblocker blokkeert ook malware. Forbes vroeg lezers de adblocker uit te schakelen en prompt werden advertenties vertoond die malware bevatten. Niet dat Forbes hier heel veel invloed op heeft, de advertenties worden namelijk door een advertentienetwerk vertoond.
Verbeter de beleving
Het blokkeren van adblockers heeft weinig zin. Er komt wel weer een nieuwe manier om de content op de betreffende website te lezen. Bijvoorbeeld een andere browser gebruiken, de content op een andere website zoeken en zelfs de google cache vertoont regelmatig content van websites die adblockergebruikers weren.
De website moet ervoor zorgen dat bezoekers daar willen komen. Dit kan door betere content, door dialoog, door een betere beleving en door het verbeteren van de advertentiemogelijkheden. Stoppen dus met de pop-ups, pop-unders, video die automatisch afspeelt, skyscrapers die de helft van de pagina in beslag nemen, banners die als een kermis van het scherm af knipperen.
Een-op-een-marketing
Adblockergebruikers wegzetten als dieven of als degene die websites kapotmaken is een slecht idee. Maak duidelijk aan de gebruiker en adverteerder wat er kan worden verwacht van de website en zorg voor content en advertenties van hoge kwaliteit. Websites verzamelen veel informatie over gebruikers dat er ook alleen relevante advertenties kunnen worden getoond.
En als er toch banners worden gebruikt, zet er dan een uitknop bij. Laat bezoekers zelf beslissen wat ze willen zien en baseer op deze voorkeuren ook de komende advertenties die aan die gebruiker worden vertoond. Een-op-een-marketing is mogelijk. NRC laat zien dat een paywall effectief kan zijn en ook Blendle biedt de mogelijkheid inkomsten te verwerven met content. Blendle zou kunnen uitgroeien tot een spotify waarbij er ook voor vaste maandbedragen alle content is te lezen.
Adverteerders die hun boodschap bij de potentiële doelgroep willen krijgen, moeten meedenken met dit soort initiatieven en zelf fantastische content produceren waarbij een-op-een-marketing een uitstekend doel is.
Leave a Reply