Mobiel-vriendelijkheid als rankingcriterium in Google

Marijn Krijger is mobile-friendly op GoogleVorig jaar introduceerde Google de mobile-friendly tag in de zoekresultaten. Dat was de eerste stap in het helpen van mobiele gebruikers een betere webervaring te laten hebben. De stap die nu wordt gezet: daadwerkelijk meer mobiel-vriendelijke websites in de zoekresultaten.

Deze verandering is een logische stap voor Google om relevante zoekresultaten te tonen. Een pagina met te grote afbeeldingen, die niet schaalt en/of te klein buttons heeft is niet mobielvriendelijk. Mobiele gebruikers hebben behoefte aan websites die ook op hun smartphone, tablet of phablet zijn te lezen.

Mobielvriendelijkheid als rankingcriterium

Vanaf 21 april (2015) wordt mobiel-vriendelijkheid door Google meegeteld als rankingcriterium. Deze verandering heeft invloed op mobiele zoekopdrachten in alle talen over de hele wereld. Dit heeft impact op de zoekresultaten. Er worden behoorlijke verschuivingen verwacht. De mobiele zoekers krijgen relevante, hoogwaardige zoekresultaten die zijn geoptimaliseerd voor het apparaat waarmee ze op het web zitten.

Google geeft in deze blogpost aan hoe een website mobiel-vriendelijk is te maken. Onderstaande drie stappen zijn alvast een start:

  1. Een handleiding voor mobiel is hier te vinden;
  2. Controleer hier of je website mobiel-vriendelijk is;
  3. Kijk in de Google Webmaster Tools om een lijst te krijgen van mobiel-vriendelijkheidsproblemen.

Google Webmaster Tools Mobile Usability mobiel gebruiksvriendelijk marijnkrijger

 

TL;DR

Google neemt daadwerkelijk de mobielvriendelijkheid van websites mee in de ranking

Leave a Reply

Skip to content
%d bloggers like this: