Zorgchaos, SVB en afspraken (deel 10)

zorgchaos 300Het gaat prima bij de SVB. Zo goed dat alle controles op juistheid in november kunnen gaan starten. Dat is wat in de media verschijnt. Niets is minder waar. Het is totale chaos bij de SVB.

Bij de overgang naar het trekkingsrecht was het een chaos (zie deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6, deel 7, deel 8). Vooruitbetalen mocht ineens niet meer (deel 9), maar schriftelijk werd bevestigd dat het toch kon. Tarieven moesten ineens worden teruggerekend naar uurtarieven terwijl er voor logeren bijvoorbeeld eerst een weekendtarief kon worden gebruikt. En door alle chaos en het niet kunnen terugvinden wat er precies was gedeclareerd heb ik een keer een factuur dubbel opgevoerd. Ondanks eenzelfde kenmerk kwam er geen foutmelding of melding dat die factuur al bekend was.

Nieuwe afspraak

Ja, foutje. De SVB betichtte mij onterecht van fraude  door het vooruitbetalingsdrama. Na het laten zien van de schriftelijke bevestiging van de kant van de SVB hielden ze wijselijk hun mond, maar excuses kwamen niet. Nieuwe afspraken werden gemaakt. Dat wat vooruitbetaald was, zou met de volgende factuur worden verrekend. De dubbel betaalde factuur zou met de daaropvolgende maand worden verrekend. Een oplossing die, alhoewel niet mijn voorkeur, instemming van mij had als van de SVB.

Brief naar verkeerde zorgverlener

Nu echter blijkt die afspraak ineens vergeten. De SVB stuurt een brief met daarbij het verzoek om het dubbel betaalde bedrag terug te betalen naar een zorgverlener. Echter is deze brief niet naar de organisatie gestuurd die de logeeropvang regelt, maar naar een andere zorgverlener. Oftewel privacy doet er niet toe. Een zorgverlener die er niets mee te maken heeft krijgt dus een brief dat er terugbetaald moet worden.

Privacy?

Als een andere zorgverlener zomaar dit soort brieven krijgt, wat gebeurt er dan nog meer? Worden zorgverleners willekeurig aangeschreven om fouten in het systeem te herstellen? Dan zou het misschien kunnen zijn dat de factuur door mij is gekoppeld aan een andere zorgverlener. Nee, dat kan niet, want de aangeschreven zorgverlener heeft in de WLZ geen zorgovereenkomst en kan ik dus niet kiezen bij declareren via de SVB-PGB-portal.

De oplossing

Een overduidelijke fout. De brief is in kopie aan mij gestuurd. Dat waardeer ik wel, want dan zie ik ook wat er fout gaat. Dit voorbeeld geeft nog eens aan dat het trekkingsrecht een gedrocht is. De oplossing: verantwoordelijkheid voor betalen terug naar de (vertegenwoordiger van de) budgethouder en verantwoorden zoals daarvoor ook gebeurde. Zo simpel zou het kunnen zijn.

TL;DR

SVB vergeet afspraken en stuurt brief aan verkeerde zorgverlener

Leave a Reply

%d bloggers like this: